Trends om te volgen: het duel der giganten

Binnenkort gaat Online Dialogue meer aandacht besteden aan trends in ons vakgebied, ook in de vorm van evenement. Wat gebeurt er allemaal in ons vakgebied? Wat gaat de toekomst ons bieden en hoe zorgen we dat wij er klaar voor zijn wanneer die komt? Onze trends-expert Maurice Beerthuyzen deelt in aanloop alvast enkele trends.

Bol.com, Amazon en Facebook. De retailmarkt is volop in beweging. Allemaal proberen ze te vernieuwen,te innoveren, te verdiepen. Wat kun jij daar als marketeer mee?

Wat is er aan de hand?

Als grootmachten als BOL, Amazon en Facebook zich gaan roeren, betekent dat ook wat voor jou als bedrijf. De webshop der webshoppen, Amazon, gaat zijn pijlen op Nederland richten. Met een groot assortiment en een karrevracht aan knowhow heb je er als online verkoper meteen een geduchte concurrent bij.

BOL gaat mede door het samengaan met AHOLD definitief het primaire pad van de boeken en cd’s verlaten. Daarnaast kan iedereen – echt iedereen- bij BOL nu een eigen webwinkel openen. Uiteraard ondersteund met de kennis en techniek van BOL. En het levert je gegarandeerd traffic op.

Facebook is een ‘want’-button aan het ontwikkelen. Daarnaast wordt de advertentiegraad op Facebook flink opgeschroefd. Straks kunnen er ongevraagd advertenties in je nieuwsoverzicht gaan verschijnen.

Je kunt wel raden wat er gebeurt: door het gebruiken van de ‘want’-knop bouw je je eigen verlanglijst op waar vrienden gebruik van kunnen maken op je
verjaardag ( =handig), bedrijven gebruiken de want-lijst om jou gepaste aanbiedingen te doen of je relevante advertenties voor te schotelen ( = slim).

Wat betekent dat voor mij?

Heb jij een grote of kleine webshop? Kijk sowieso eens of je mee kunt doen met de nieuwe initiatieven. Open, indien mogelijk, een vestiging bij BOL. Kijk straks eens of de opties rondom de want-knop van Facebook ook voor jou wat kunnen betekenen. Niet te lang wachten. Durf te testen!

Origineel geplaatst op 25 september 2012 op Bijgespijkerd.nl

Sluit Menu