Waar start je voor meer webwinkel rendement?

Onze Online Dialogue partner en chief optimization officer Ton Wesseling heeft voor Webanalisten.nl een artikel geschreven over hoe je moet beginnen aan meer webwinkel rendement.

Als online optimalisatie specialist verheug ik me altijd weer op nieuwe klanten. Specifiek het moment waar ik voor het eerst naar de online activiteiten en het bezoekersgedrag mag kijken. Waar liggen de “quick wins”? Waar kan nu direct het verschil worden gemaakt? Als ik terugdenk aan al die eerste keren vallen mij bij webwinkels een aantal terugkerende zaken op.

Ik deel hieruit 5 tips met je die bij mij altijd zorgen voor succes:

Tip 1: Eenvoudige navigatie

De eerste blik op de homepage van de webwinkel leert mij vaak dat er te veel informatie en te veel klikmogelijkheden worden aangeboden. Als daarna de cijfers ook nog aangeven dat niet 20% van de links zorgen voor 80% van de kliks, dan weet je dat er te weinig focus is. Vraag eens aan je bezoekers waar ze echt voor komen en biedt alleen die navigatie en content aan. Je zult zien dat het effect heeft.

Tip 2: Interne zoekmachine

webwinkel zoekfunctie

Als je minder klikmogelijkheden, oftewel meer focus geeft, dan wordt je zoekbox belangrijker. Als men niet direct kan vinden wat men zoekt is men immers geneigd de zoekbox te gebruiken. Analyseer wat men zoekt, biedt resultaten aan op pagina’s waar nu niets gevonden wordt of niet wordt doorgeklikt.

Begin echter vooral met directe feedback (resultaten terwijl men typt). Dit kan tientallen procenten rendement schelen bij bezoekers die je interne zoekmachine gebruiken.

Tip 3: Vertrouwen

Waarom zou iemand kopen van een webwinkel waar hij niets kan vinden over het bedrijf achter de website en/of de personen achter het bedrijf? Een bedrijf dat niet zichtbaar en betrouwbaar door iemand wordt aanbevolen of door een instantie goedgekeurd? Dan koop je alleen maar als je het bedrijf en/of de mensen erachter al persoonlijk kent. Vertel je verhaal om ook nieuwe klanten binnen te halen. Wie ben je, wat is je drijfveer, waarom doe je dit? Kennen en gunnen verhoogt het rendement gigantisch.

Tip 4: Visuele productherkenning 

Kijk maar eens snel naar je eigen bestelpagina’s. Het product zit in je winkelwagen en je wilt gaan afrekenen. Is dit bij jou ook die kille omgeving waar elke associatie met het product wat je wilt gaan kopen verdwenen is?

Als je terwijl men gaat betalen gewoon goed laat zien waarvoor men ook alweer gaat betalen… dan is de motivatie veel hoger om niet af te haken in het koopproces.

webwinkel checkout

Tip 5: Bedankt / bon voor volgende aankoop 

Laat zien hoe blij je bent met een kopende bezoeker. Dank uitgebreid voor de aankoop en vertel dat je in de zending een tegoedbon stopt voor een volgende aankoop. Verleid bezoekers tot een microconversie (nieuwsbrief, facebook like etc.) om daarmee een kortingsbon te verdienen die ze aan vrienden mogen geven. Zorg er voor dat men na de aankoop ook nog van je blijft houden en verrast wordt door je extra aandacht!

Origineel geplaatst op 23 januari 2014 op Webanalisten.nl