Uitgerust op je vakantie? Na de zomer heeft u het druk genoeg

Online Dialogue partner en strateeg Maurice Beerthuyzen heeft voor NIMA Magazine Q3 een artikel geschreven met zeven tips waar je na de zomer meteen mee aan de slag kunt.

Zeven tips waar je na de zomer meteen mee aan de slag kunt

We zitten midden in de  zomer. Voor veel mensen betekent dat tijd voor vakantie en bezinning. Misschien wel voor dat ene boek of om terug te denken aan de congressen die we in april en mei als marketeer hebben gevolgd.

Als je aanwezig was bij één van die vele marketingcongressen zal je wellicht met een zeker gevoel van onbehagen aan je zomervakantie begonnen zijn. Want iedereen riep: marketing gaat veranderen! Bereid u voor, u bent eigenlijk al te laat!

Nu wens ik je op vakantie geen onrust toe, maar roep dat gevoel van onrust, nadat je short en badslippers weer hebt ingeruild voor pak en brogues, vooral op. Het is namelijk tijd voor verandering. Om je op weg te helpen, vind je hieronder zeven zaken die je als marketeer na de vakantie meteen kunt oppakken:

1. Play it nice

Laten we om te beginnen een beetje aardiger zijn voor elkaar. Je bereikt meer binnen je bedrijf met een positieve aanpak. Werk op een positieve manier aan je netwerk binnen en buiten je bedrijf en je zult je doelen sneller bereiken. Deze eerste tip is natuurlijk een weggevertje; direct na de vakantie ben je sowieso wat aardiger voor je collega’s.

2. Sloop de muren tussen afdelingen

Veel projecten of initiatieven worden geen succes omdat we als bedrijf teveel in hokjes oftewel silo’s denken. Battles binnen bedrijven ontstaan vaak door gebrek aan een gemeenschappelijke deler. We onderkennen de gezamenlijke strategie van het bedrijf niet. Van die silo’s moeten we snel af. Kanalen, productgroepen of afdelingen zijn niet belangrijk. Stel je klant centraal. Dat is het enige wat telt.

3. Ga voor je bestaande klanten

Als je je klant centraal stelt, betekent dat goed nieuws. Je focust dan namelijk op wat je al hebt, in plaats van wat je wilt krijgen. Maak je bestaande klanten blij(er). Is veel leuker, en niet onbelangrijk, veel goedkoper.

4. Word een nerd en maak vrienden met ICT en je data-analist

Eigenlijk een combinatie van punt één en twee. We mopperen wat af op ICT. Zij snappen niets van je wensen. Werken niet snel genoeg en zijn altijd te duur. ICT’ers snappen aan de andere kant weer niets van die wispelturige marketeers. Inderdaad ICT’ers moeten beter communiceren en marketing snappen. Maar marketeers zullen meer ‘geeky’ moeten worden. Meer verstand krijgen van techniek en van cijfertjes.

5. Zorg dat iedereen search en social snapt

Search en social zijn nu nog voorbehouden aan happy few, maar ook een voorlichter moet SEO in zijn teksten gaan stoppen. De meest gestelde vragen, bijgehouden door de klantenservice en gepubliceerd op de website, moeten voorzien worden van de zoekwoorden waarop, wij marketeers, willen dat we als bedrijf gevonden worden. Daarnaast moet ieder stukje content niet alleen vindbaar maar ook deelbaar worden. Ieder stukje content is straks twitterbaar. Dat wordt, nee is, de meest effectieve manier om snel content te delen.

6. Always be testing, optimize is a state of mind

De tijd dat we op basis van buikgevoel beslissingen namen als marketeer is echt voorbij. Niet alleen wordt er vanuit business cases verwacht dat we op basis van cijfers beslissingen nemen, ook zien we inmiddels in de praktijk dat klantgedrag veel moeilijker te doorgronden is, dan je wellicht dacht. Weleens de website http://whichtestwon.com/ bezocht? Doe eens een aantal testjes en je hebt snel door dat de wegen van de webbezoekers vaak ondoorgrondelijk zijn.

7. Word ook via mobiel beschikbaar

Mobiel wordt steeds belangrijker. Dat is het speeltje waar je klanten de meeste tijd mee doorbrengen. Toch is mobiel nog een ondergeschoven kindje. Zit het vaak nog in de pilot en projectensfeer. Terwijl mobiel ook een volwassen aanpak verdient. Maak niet de fout om het paard voor de auto te zetten. Mobiel heeft zo zijn eigen eigenschappen en voordelen. Specifieke lokale en plaatsgebonden functionaliteiten werken via mobiel als geen ander.

De komende jaren zal je rol binnen het bedrijf veranderen. Als marketeer wordt je de spil in het bedrijf. Verschillende specifieke vakgebieden raken steeds meer in elkaar vervlochten. Marketing, communicatie, voorlichting en klantenservice werken steeds meer en nauwer samen. Als marketeer word je de expert die op basis van relevante data klanten boeit, maar ook de interne organisatie verbindt. Geen eenvoudige klus maar een enorme en bijzonder leuke uitdaging. Is dat geen bijzonder prettig vooruitzicht, zo vlak voor je vakantie?

Origineel verschenen in NIMA Magazine Q3 en op 14 augustus 2012 op Bijgespijkerd.nl

Sluit Menu