De 6 aspecten die van belang zijn bij growth hacking

Online Dialogue partner en social media-expert Maurice Beerthuyzen. Uit zijn digitale aantekeningen heeft hij geschreven over de 6 aspecten die van belang zijn bij growth hacking.

Growth hacking wordt nu vaak toegeschreven als een typische werkwijze voor startups. Maar ik zou ook iedere traditionele corporate aanraden om op deze manier te gaan werken. Wie wil er nu immers niet groeien? 

Bij Online Dialogue worden we steeds vaker betrokken bij projecten waarin ‘growth hacking’ een belangrijk onderdeel is. Growth hacking is natuurlijk het nieuwe modewoord, maar feitelijk houden we ons als Online Dialogue daar al jaren mee bezig; het laten groeien van business door slimme verbeteringen aan website, organisatie of zelfs product. Welke aspecten zijn belangrijk bij growth hacking?

  • Wat maakt jouw onderscheidend? Waarom ben jij zo bijzonder? Wat maakt het dat mensen voor jou kiezen? Als jij dat al niet weet, hoe moeten je klanten het dan weten? Veel startups beginnen omdat ze structureel ontevreden zijn over bepaalde producten of diensten in de markt. Of zetten zich af tegen een grote speler in de markt. Hou dat vast. Die structurele onvrede zal je inspireren tot grote daden.
  • Ken je publiek. Wil je groeien, dan heb je mensen nodig die je product kopen. Je moet dan wel weten wie die mensen zijn. Wat drijft hen? Waarom kiezen ze voor jou? Het begint dus enerzijds met het verkennen van data en het uithoren van klanten en prospects, je moet je doelgroep echt goed gaan kennen.
  • Klopt het product en het proces? Bij een nieuwe product of dienst ben je natuurlijk relatief onbekend. Mensen hebben vaak toch wat wantrouwen tegenover je. Ben je niet te klein? Kun je het wel waarmaken? Een hickup in je product of in je proces kan je dan aardig opbreken. Zorg daarom dat je je customer journeys hebt uitgewerkt. Weet hoe klanten bij je komen, hoe men zich in de funnel gedraagt en check het (verkoop)proces continu op logica.
  • Perfecte service en een ‘superscherpe’ website. Blink uit op het gebied van service (underpromise en overdeliver) en zorg dat je website er superscherp en fris uitziet. Heeft ook te maken met bovenstaande punt. Je hebt nog geen imago bij je klanten dus zorg dat deze hygienefactoren op orde zijn.
  • Maak briljante content. Met briljante content kun je als nieuwe partij snel het verschil maken. De reden is simpel: traditionele partijen zijn nog steeds amper in staat te communiceren. Dat mag niet (van de baas) of de passie ontbreekt eenvoudigweg. We werken immers niet allemaal voor onze lol.
  • Vraag constant om feedback en meet klantgedrag. Je bent bezig met het ontwikkelen van een nieuw product of het doorontwikkelen van een bestaand product. Het is dan van levensbelang om steeds weer om feedback te vragen. Hoe heeft de klant zijn bezoek ervaren? Laat je niet alleen informeren door onderzoek (lees hier waarom dat niet verstandig is) maar koppel ook klantgedrag (webdata) aan je onderzoek.

Tot slot: koester je eerste klanten

Een gouden growth hack tip die ik altijd deel, leerde ik in het boek Lean Startup. De dienst Food on the table had bedacht om boodschappen in te kopen voor klanten en die boodschappen te voorzien van recepten. Zodoende hoefde de klant niet meer na te denken over zijn boodschappenlijst en niet meer na te denken over wat er op tafel moest komen.

In het begin had men geen idee of het ging werken en daarom kregen de eerste klanten super veel aandacht. Men ging bij klanten langs, vroeg na of het naar wens was en bestudeerde gedrag in huis.

Op de eerste klanten werd dan ook veel verlies geleden. Dat was niet erg. De inzichten die men verkreeg door de extra aandacht waren veel waardevoller. Stop dan ook extra veel tijd in je eerste klanten. Het helpt je op weg naar nieuwe klanten.