"Big Data gaat onze wereld drastisch veranderen"

Onze Online Dialogue collega en big data-expert Arend Zwaneveld is voor Marketingfacts naar Nyenrode gegaan voor een avond over Big Data-gedreven beslissingen.

Zijn eerste verslag is over de presentatie van Sander Duivestein: “Big Data gaat onze wereld drastisch veranderen”.

Eén autodidact, één MSc en drie PhD’s praatten ons op 24 april op Nyenrode Business University bij over ‘Big Data-gedreven beslissingen’. Hoe gaat big data onze wereld veranderen? Is big data ook voor mij? Wat voor data en wat voor analyses heb je nodig om datagedreven beslissingen te kunnen maken? Vragen waar iedereen – en zeker marketeers – deze avond antwoord op kregen.

Sander Duivestein (@duivestein): Big Data gaat onze wereld drastisch veranderen

“De toekomst is interessant, want we gaan daar de rest van ons leven doorbrengen.” Big data gaat in deze toekomst een enorme rol spelen. Alles gaat steeds sneller, ook verandering: zat er tussen de uitvinding van de boekdrukkunst en de fotocamera nog 235 jaar, tussen doorbraken als de iPad en de Xbox Kinect nog maar 235 dagen. Data speelt in deze ontwikkeling een centrale rol.

Big data is de hype voorbij

Data zorgt voor nieuwe producten

Waar we éérst zoveel mogelijk fysieke zaken – zoals papier – digitaal maakten, leidt data nu tot allerlei nieuwe fysieke producten. Deze producten zijn intelligent (voorzien van allerhande sensors): smart phones (stappenteller, slaapritme), intelligente baby-pakjes, stofzuigers, Nike fuelband, weegschalen, zelfs intelligente tandenborstels.

bdn_01

Big Data zorgt voor nieuwe vormen van analyse

Meten is weten. Door allerhande technische ontwikkelingen (“Big Data”) is het nemen van data-gedreven beslissingen sinds kort voor iedereen mogelijk tegen acceptabele kosten. Waar we éérst ons best moesten doen om goede data te verzamelen (denk aan marktonderzoeken), is er nu eerder teveel dan te weinig data. Daarnaast is de snelheid van de beschikbare data sterk toegenomen. Hierdoor kunnen data-analyses voorspellingen van de toekomst leveren, in plaats van slechts begrip van het verleden.

bdn_02

Waar we vroeger met data tot een begrip konden komen “Wat is er gebeurd, en waarom?” kunnen we beantwoorden met Big Data vragen als “Wat gaat er gebeuren?” en “Wat moet ik doen om iets te laten gebeuren?”. Een verschuiving dus van “Waarom” naar “Wat” analyses.

Tot nu toe was de lezing van Sander Duivestein vooral een lofzang op Big Data met een tamelijk vrijblijvend karakter: en kán steeds meer (analyses, gadgets), maar als je hier geen zin in hebt, kun je “Big Data” ook aan je voorbij laten gaan….

Data zorgt voor nieuwe diensten: industry disruption!!!

… dan begint hij te filosoferen over de implicaties van Big Data op de wereld die we kennen… en de banen die we hierin kunnen hebben.

Een tweetal voorbeelden van Big Data:

  • Dr Watson

    Deze omgeschoolde winnaar van TV-spelletjes heeft méér en actuelere kennis van algemene medische en behandelmethodes dan een individuele huisarts ooit zal kunnen hebben: is straks 90% van alle huisartsen werkloos door een Dr Watson smart-phone app?

  • Google’s driverless car

    Deze zelfsturende auto was enkele jaren geleden nog toekomstmuziek, nu is deze – onder voorwaarden – toegestaan in de straten van Nevada. Het is slechts een kwestie van tijd voordat dit type auto onze wegen overspoelt. De implicaties van deze Big Data auto zullen verstrekkend zijn. Is er straks nog wel behoefte aan

    • autoverzekeraars
    • rij-instructeurs
    • schadebedrijven
    • chauffeurs
    • autobezit

bdn_03

Data verandert ons brein

Alsof het wegvagen van complete industrieën niet genoeg impact is, stelt Sander dat data ook ons brein zal veranderen. Ter onderbouwing citeert hij “the medium is the message” van Marshall McLuhan, waarin hij stelt dat media een verlenging zijn van de menselijke zintuigen en zowel het individu als de maatschappij op een bepalende manier beïnvloeden. Hoe precies? Dat weten we niet: de data revolutie komt helaas zonder handleiding… De beste manier om te gaan met het versnellende tempo van veranderingen:

“Experimenteer, optimaliseer kort cyslisch en het draai van Proof of Concepts”

Big Data gaat onze wereld drastisch veranderen… dát lijkt na deze inspirerende lezing wel duidelijk!

Video, slides en mindmap

Je kunt het verhaal van Sander hieronder op diverse manieren zelf terugbeleven.

Videoregistratie

Slides

Mindmap

Tijdens de presentaties maakte Alexis van Dam live mindmaps bij van de presentaties. Onderstaand die voor het verhaal van Sander Duivestein.

Origineel geplaatst op 14 mei 2012 op Marketingfacts