Big Data en de toekomst van Web analytics (I)

Online Dialogue collega, analist en Big Data-expert Arend Zwaneveld heeft voor Webanalisten.nl een artikel geschreven over Big Data en de toekomst van Web analytics.

De term Big Data is volgens sommigen nog altijd een hype, terwijl ondertussen het aantal concrete praktijkvoorbeelden van Big Data al bijna niet meer te tellen is. McKinsey schatte in een recent rapport dat de totale toegevoegde waarde die Big Data kan creëren op wel USD 300 mld* per jaar. [1] Steeds meer bedrijven zijn daarom al begonnen hun Big Data strategie te formuleren of presenteren inmiddels al hun eerste Big Data succes-cases.

Tekort aan Data Scientists!

datascientist
De grootste vraag waar bedrijven mee worstelen: waar haal ik de specialisten vandaan die over ‘Big Data skills’  beschikken? Volgens eerder genoemd rapport zal er op korte termijn namelijk een enorm tekort gaan ontstaan aan mensen met Big Data skills : in 2018 zullen er naar verwachting meer dan 140.000 vacatures* open staan voor specialisten (ook wel “Data Scientists” genoemd) en daarbovenop nog zo’n 1,5 miljoen vacatures voor ‘data-driven managers’. [1,2,3]

De vaardigheden waarover een Data Scientist moet beschikken, zijn in de praktijk – nu nog – zelden verenigd in één persoon: gevoel voor data, statistiek, technische kennis van  databronnen, analyse tools, kennis van databases en programmeertalen én gevoel voor organisatie.

Eigenschappen van een Data Scientist

Chirag Metha – voormalig Technology, Design & Innovation Strategist for the SAP Office of the CEO – schetst  de volgende profielschets van een data scientist: [4]

  1. Diep inzicht in gegevens en gegevensbronnen om deze te kunnen verkennen en hier patronen in te ontdekken.
  2. Theoretisch inzicht en praktisch begrip (ervaring met tools) van geavanceerde statistische algoritmen en machine learning.
  3. Strategisch en commercieel inzicht en het vermogen dit begrip voor ‘business challenges’ te vertalen naar data experimenten.
  4. In staat zijn een tool-landschap te kunnen ontwerpen en in te richten om nieuwe data mee te genereren en verzamelen (“leave no data behind”).
  5. In staat zijn om een geïntegreerde data-strategie te formuleren en een uniforme bedrijfsbrede data-cultuur (zonder silo’s) te creëren.

 

The role of a data scientist is not to replace any existing BI people but to complement them.

Chirag Metha

 

Wie zijn de Data scientists van morgen?

Uit bovenstaand profiel van de ideale Data Scientist mag duidelijk zijn dat CIO’s en HR-afdelingen vandaag de dag nog niet bepaald struikelen over mensen die over al deze vaardigheden beschikken! Een opleiding “Big Data” bestaat nog niet… De enige oplossing voor nu: bijscholing!

Wie zijn het eenvoudigst bij te scholen?

Welke professionals zijn het eenvoudigst om te scholen naar Data Scientists? Zoals ik in een vervolgartikel zal toelichten, sluit het profiel van een (advanced) webanalist dicht aan bij het profiel van Data Scientist… Webanalisten zijn – wat mij betreft – zeer geschikte kandidaten voor een bijscholingscursus Big Data

… maar zelfs voor webanalisten zal bijscholing tot Data Scientist het bijleren van een aantal pittige skills vereisen!

Ben jij ook een webanalist met Big Data ambities?

Heb je ervaring met Big Data?

Voordat ik hierover mijn vervolgartikelen publiceer – één over de relatief kleine skill-gap en één over de essentie die web analytics en Big Data analytics met elkaar delen – ben ik eerst benieuwd naar de mening en ervaringen van de lezers van webanalisten.nl!

Reacties en aanvullingen op dit artikel zijn zeer welkom!

 

Bronnen

[1] Big data: The next frontier for innovation, competition, and productivity – McKinsey Global Institute

[2] The Age of Big Data – GOOD with numbers? Fascinated by data? The sound you hear is opportunity knocking

[3] Hoe Big Data leiderschap verandert

[4] Creating Clarity with Big Data, or the Blessings of a Deluge [zondvloed] – Sogeti ViNT [PDF]

Origineel verschenen op 4 september 2012 op Webanalisten.nl