Mijn verhaal over A/B-testen

success_failureVandaag mocht ik op een intern bedrijfsevent op de High Tech Campus in Eindhoven mijn verhaal vertellen over A/B-testen. Over hoe ik mij verbaasde toen ik na het verlaten van 7 jaar internet start-up sfeer in 2007 het corporate bedrijfsleven inrolde.

  • Te veel meetings met te veel mensen
  • IT release kalenders
  • Giga afstand tussen het bedrijf en de online bezoeker

Opeens werd vertelt dat het beter was om 90% af te krijgen met 100% nauwkeurigheid dan 100% afkrijgen met 90% nauwkeurigheid. De website als mainframe. Ik was juist gewend om echt uiterlijk bij 80% live te gaan en vooral op de koop toe te nemen dat daarvan 90% slechts werkt. In ruil voor snelheid en door de snelle livegang ook weer gebruikersfeedback. Je product is bij de 1e livegang immers nog niet eens op de helft van wat het moet zijn. Release early, release often.

Meer flexibiliteit

Hoewel we met alle agile technieken qua release planning echt wel de verbeterde IT wereld zijn ingestapt is het beheer bij veel corporates in mijn ogen nog steeds veels te strak. Ik zou graag mijn 100% uptime met weinig flexibiliteit (om zelf de online uitingen snel te kunnen aanpassen), inruilen voor flexibiliteit en 10% downtime, of eigenlijk de kans op 10% downtime. Met die flexibiliteit laat ik het online rendement immers zo snel groeien dat de minder ruime openingstijden van online al heel snel terugverdiend zijn. Daarnaast geeft het een veel plezieriger manier van werken en dat is de belangrijkste voorwaarde voor cultuurveranderingen.

Cultuur

Die cultuur moet immers ook meeveranderen. Je moet de waarde zien van snel in beta live gaan en leren van analytics en gebruikersfeedback. Je moet begrijpen dat het spel van optimalisatie dan pas begint. En pijnlijk: je moet leren omgaan met het feit dat jij niet altijd gelijk hebt in wat wel en niet goed werkt voor je online bezoekers.

Alleen de tools en de methode voor continue optimalisatie zijn niet genoeg. Kunnen A/B-testen wil nog niet zeggen dat je ook op lange termijn waarde toevoegt aan de organisatie. Voor de korte termijn is het een handig keuze middel en directe rendementverhoger. Je creëert echter pas lange termijn bestaansrecht als je de methodiek gebruikt om te leren begrijpen wat je bezoekers willen en hoe ze op welke communicatie reageren. A/B-testen als de trainer van de verkoop en service medewerkers.

A/B-testing, the story, the slides

Bij deze de slides bij het verhaal. Ik kom je graag helpen om jouw organisatie te overtuigen dat je:
√ Klantcommunicatie kennis wilt centraliseren
√ Wilt werken met een flexibel aan te passen website
√ Een continue optimalisatie proces wilt implementeren

Ton Wesseling - founding partner

Ton Wesseling (1974) is een ervaren online rendement consultant. Zijn inhoudelijke passie vervult hij als oprichter van Online Dialogue en Webanalisten.nl. Hij spreekt regelmatig op optimalisatie congressen in binnen en buitenland. Daarnaast organiseert hij events als Digital Data Tips Tuesdays, Outperform Conference en Conversion Hotel.
Sluit Menu