De kloof tussen webanalisten en databasemarketeers

Onze Online Dialogue-collega en analytics & optimization-expert Jules Stuifbergen heeft voor Webanalisten.nl een artikel geschreven over webanalisten als de big data scientists van de toekomst.

Webanalisten en Database Marketeers maken allemaal gebruik van segmenten, profielen, uitkomsten en klantdata. Toch lijkt er een grote kloof te zijn in denkwijze en werkwijze.

Komt het ooit goed tussen database marketeers en webanalisten?

Eerder dan een generatiekloof, lijkt het een datakloof te zijn. De datasets die gebruikt worden zijn fundamenteel anders. Gary Angel, een gerespecteerd webanalist met een BI achtergrond verwoord het scherp: digitale data is fundamenteel anders, want het is een datastroom, geen tabel.

datastroom

Het verschil uitgelegd

Data-analyse die gedaan wordt door klassieke database marketeers en statistici gaat er van uit dat de gegevens rij-gebaseerd zijn. Dus: een rij met een aantal kolommen in een database of spreadsheet heeft een bepaalde betekenis. Hoe meer regels, hoe meer informatie van dezelfde soort.

Een webanalist is niet gewend uit dit soort statische data waardevolle inzichten te halen. Waar is het gedrag? Waar zijn de gebeurtenissen die leiden tot uitkomsten?

Digitale data is vaak anders. Digitale gegevens die uit een webanalytics pakket komen, zijn gegevensstromen. Elke regel (een pageview, een klik-event, een aankoop) is op zichzelf niet heel relevant, maar het krijgt pas betekenis als je de hele clickstream in acht neemt. Bovendien is deze data incompleet, en niet 100% betrouwbaar.

Database marketeers zijn op hun beurt niet gewend deze data te analyseren, en voelen zich vaak ongemakkelijk bij de onbetrouwbaarheidsfactor van de data, ook al is deze klein.

Origineel geplaatst op 13 november 2012 op Data Data Data.nl