De Analytics make-over week #amweek

S2M_weekAnalytics implementaties kunnen langdradige projecten zijn. Niet zozeer die ene code op een web of mobiele site plaatsen, dat gaat vaak wel goed. Het meten van de juiste details, dynamische content, e-commerce transacties, doelen en funnels bepalen en het inrichten van dashboards die inzichten geven, dat kost kennis en tijd. De basis is dus simpel, maar als je echt waarde wilt uit je investering moet er meer gebeuren.

Met de nieuwe “cookiewetgeving” zie je een zelfde tendens ontstaan. Nieuw gebied, aangepaste installatie nodig, hoe gaan we dat inrichten. Vele partijen zijn al weken bezig of (zoals deze website…) hebben er door drukte en prioriteiten nog geen tijd voor genomen.

Deze ingrediënten zijn de basis voor wat wij hebben genoemd “De Analytics make-over week” (#amweek). We zagen uitdaging in een traject waarin we binnen 1 week de volgende zaken voor elkaar krijgen bij een klant:

  1. Alles goed meten en kunnen blijven meten
  2. Dashboards opleveren die inzichten geven
  3. Passend bij de nieuwe “cookiewetgeving”

De ideale proeftuin voor in deze zomerperiode vonden we in de digitale activiteiten van Seast2Meet. Een organisatie die ontmoetingen faciliteert. Werkruimte, vergader- / overlegruimte en evenementen zijn online te boeken / regelen. Er zijn reeds ruim 40 locaties online te reserveren. Achter elke locatie staat een manager en/of ondernemer en die wil natuurlijk zien hoe de trends eruit zien en waar kansen liggen. Overkoepelend is er daarnaast behoefte aan eenalgeheel overzicht van presteren. Had ik al gezegd dat er ook een mobiele site is en een app? Complexe vraagstukken waarvan wij vinden dat ze in 1 week opgelost moeten kunnen worden.

AMweekS2M

Team en planning #AMweek

Ons team voor deze week bestaat uit 4 mensen (strateeg, projectmanager, business consultant en technisch consultant). De consultants zijn full time bezig, strategie en project is samen ook een fulltime job. We hebben vooraf geen voorbereiding gehad anders dan een intake. Dit natuurlijk ook om te zorgen dat bij de klant de juiste mensen aanwezig zijn (back-end development, front-end development, design, marketing en business verantwoordelijken). Vooral development heeft de hele week gereserveerd voor uitvoer. Dit is de planning:

  • Maandag: kickoff workshop om te begrijpen wie de organisatie is, wat haar doelen zijn, wat men nu doet met analytics, wat er wordt gebruikt, wie de gebruikers zijn en wat de wensen van deze gebruikers zijn. Met deze informatie bepalen we de scope en de implementatie oplossing en wordt de eerste ruwe development takenlijst gemaakt.
  • Dinsdag: presentatie scope en invulling en finetuning met de feedback van de organisatie. Hierna spiegeling met developers en de 1e grote lijnen briefing. Hierna uitwerking alle detail to-do’s.
  • Woensdag: overdracht technische to-do’s en uitwerking achterliggende documentatie. Start functionele basis inrichting nieuwe opzet systemen.
  • Donderdag: vervolg development, verdere inrichting systemen en start ontwerp dashboards.
  • Vrijdag: afronding development, documentatie hoe te meten, profielen aanmaken en dashboards inrichting afronden en geven eindpresentatie oplevering.

De eerste resultaten

Vooraf wisten we niet exact wat er in deze ene week zou gaan gebeuren, behalve dat we van onszelf eisten dat er een concreet eindproduct moet zijn. Slechts het geven van een training over de dashboards een aantal weken later is acceptabel en logisch, omdat er dan pas genoeg data in de rapporten staat. We zijn op het moment van schrijven (woensdagavond) echter al aardig op weg. Wat zijn de 5 belangrijkste punten die we in hoofdlijnen zoals het er nu naar uit ziet gaan opleveren?:

  • Implementatie van een tag management systeem, waarmee we google analytics (en andere software tags) eenvoudiger kunnen beheren.
  • Implementatie van een cookie management oplossing, waarbij kan worden gekozen voor opt-out en/of opt-in.
  • Alle ecommerce transacties en doelen zichtbaar in Google Analytics.
  • Overkoepelende gedrag en omzet trend dashboards en rapport PDF’s per vestiging.
  • Samenvoegen website, mobile en app data tot 1 rapportage waarbij gedrag onderling kan worden vergeleken.

Ook toe aan zo’n Analytics Make-Over week? We willen er 2 inplannen voor het komende kwartaal. Erg leuk om te doen, veel focus en daardoor ook resultaat. Tevens ben je de klaar voor de cookie wet! Neem contact met ons op om er 1 te claimen!

Ton Wesseling - founding partner

Ton Wesseling (1974) is een ervaren online rendement consultant. Zijn inhoudelijke passie vervult hij als oprichter van Online Dialogue en Webanalisten.nl. Hij spreekt regelmatig op optimalisatie congressen in binnen en buitenland. Daarnaast organiseert hij events als Digital Data Tips Tuesdays, Outperform Conference en Conversion Hotel.
Sluit Menu