Conversion Hotel: disruptive congres with disruptive speakers

We mopperen met zijn allen nog weleens over congressen. Die zijn vaak te groot, te massaal, hebben te weinig inhoud en leveren te weinig netwerktijd. Conversion Hotel in Texel rekende daar genadeloos af, bezoekers in euforie en verbazing achterlatend.

conversion hotel

Conversion hotel een initiatief van Webanalisten.nl heeft met Ton Wesseling en Reinout Wolfert twee ervaren organisatoren die zelf ook de klappen van de congreszwepen kennen. Toen zij bedachten zelf een congres te houden ging er een dikke streep door een aantal zaken:

  • Ö   Als een congres te massaal is maak je te weinig connecties
  • Ö    Als een congres te groot is en er meerdere sprekessessies tegelijk zijn, heb je als bezoeker geen gemeenschappelijke deler
  • Ö    Geen zorg voor de inhoud is een ontevreden congresganger
  • Ö    Geef me in ieder geval tijd om te netwerken

De mannen van Webanalisten hadden dit goed begrepen en alles in perfectie doorgevoerd.

  • Ö    Een kleine knusse groep mensen die tot klaar veroordeeld waren in 1 hotel. Op Texel. Van vrijdag tot en met zondag.
  • Ö    Slechts 1 spreker per sessie en dan het aantal sprekers beperken tot 2, max 3 per dag
  • Ö    De best mogelijke inhoud op het vakgebied uitnodigen; Angie Schotmuller, Michael Aagard, Craig Sullivan, Brian Massey, Bart Schutz, Carl Gillis en Stephen Anderson

Tijd om de netwerken was er ook. Je was sowieso 48 uur op elkaar aangewezen. Er was voldoende tijd voor praat en bier. Daarnaast was de zaterdagmiddag volledig ingeruimd voor unconference sessies waarin de bezoekers 5 x een uur met elkaar over optimalisatie konden bomen.

Behoorlijke disruptive innovation dus. Vrijwel alle standaarden rondom een congres waren losgelaten, waardoor dit waarschijnlijk één van de eerste Nederlandse congressen was waar bezoekers wel waarde uithaalden.

Laten we eens kijken naar wat inhoudelijke zaken. Natuurlijk heeft iedere spreker zijn eigen domein:

  • Er was ruimte voor SEO/content (Schotmuller, Aagaard)
  • Testen en optimaliseren (Aagard, Sullivan, Massey, Schutz, Gillis)
  • Test processen ( Sullivan)
  • Online marketing/ traffic (Schotmuller, Massey)
  • Persuasion (Schutz, Anderson)
  • Usability (Gillis)
  • Online filosofie, new businessmodels (Anderson)

Hieronder wat leuke learnings en quotes die ik ophaalde op Texel:

  • Ö    It is not all about the money. What is the goal of the customer? (AS)
  • Ö    It is not helping seo, so skip the crap on your homepage ( AS)
  • Ö    Kijk naar reviews: wat waarderen de mensen, dat gebruiken in je optimalisatie van tekst (MA)
  • Ö    Focus on optimizing decisions, not on copy ( MA)
  • Ö    Always think like a store owner (CS)
  • Ö    Verzamel de kennis via al je kanalen; social, customer service, analytics. Haal je je inspiratie voor optimalisatie uit.

Bekijk alle slides, foto’s en video’s op Webanalisten.nl

Conclusie: een fantastisch congres dat zeker voor herhaling vatbaar is. Het legt de lat ontzettend hoog voor de conventionele congressen. Ik vrees dat ik naar aanleiding van Conversion Hotel die alleen nog maar minder leuk ga vinden.