15 learnings van het Webanalytics Congres #wac13

webanalyticscongres13Vorige week was het team van Online Dialogue met een aanzienlijke afvaardiging aanwezig op het Webanalytics Congres in Houten. We vroegen collega’s Bart, Wilbert, Dirk, Jules en Ton wat zij de beste, leukste en interessantste inzichten vonden van het congres. Zo komen we tot de volgende 15 inzichten:

1. Zoek de causaliteit

Over het verschil tussen correlatie en causaliteit:

“De grafische weergave van aantal verdrinkingen per maand en het aantal ijsjes dat per maand wordt verkocht lijkt een verband aan te tonen, maar de oorzaak is natuurlijk de zomer.”

Ga altijd op zoek naar causaliteit. Je wilt begrijpen hoe je met A weer B kunt beïnvloeden. Het verbieden van ijsverkopen had natuurlijk geen effect gehad op het aantal verdrinkingen.

2. Slechte KPI waarden

“Als een KPI waarde niet veranderd hoe je ook probeert: dan is het een slechte KPI waarde.”

3. Corporates vergelijkende met kleine organisaties

“Conversie is een slechte waarde om te meten als je het niet koppelt aan verdiensten per bezoeker.”

4. Analisten: de realiteit vatten in data

“Analisten hebben de schone taak om de complexe realiteit te vatten in data, en die data vervolgens zo te simplificeren dat niet-analisten (de andere 99%) het ook begrijpen (en weten wat ze vervolgens moeten doen).”

5. Wat is een target groep?

“Volwassenen 20-45 is geen target groep, dat is een familie reünie”

6. Corporates vergelijkende met kleine organisaties

“Wil je werken op een cruiseschip of zit je liever in een speedboat?”

7. Simplicifeer complexe data niet te veel

“Het grote risico van het simplificeren van complexe data is dat het kan leiden tot minder goed geïnformeerde beslissingen.”

8. Maatschappelijk verantwoordelijk analyseren

“Data is de nieuwe olie, privacy het nieuwe groen.”

9. Analyseer beweging richting je doelen

“Analytics is het meten van de beweging richting je business doelstellingen.”

10. Richt je op actionale metrics

“Richt je vooral op actionable metrics die je gedrag beïnvloeden en je direct uitnodigen actie te ondernemen.”

11. No guts no glory geldt ook voor analisten

“Je moet naast afgaan op data, ook je guts (heuristieken) blijven vertrouwen.”

12. Neem snelle onderbouwde beslissingen

“Je doel is om snellere, betere, meer onderbouwde beslissingen te nemen en je organisatie in staat stellen om hetzelfde te doen.”

13. Kleurgebruik voor inzichtelijke rapporten

“Ga testen met kleurgebruik als je complexe data inzichtelijk wilt maken in rapporten/dashboards (en publiceer boeken over data visualisatie niet in zwart/wit).”

14. Sneller meten = sneller waarde creëren

“Je moet steeds sneller meten, leren en bouwen (A/B tests), zodat je weet hoe je sneller meer waarde voor je business creëert.”

15. Over data visualisatie

“Wat komt eerder? Groen of geel? – Kleur is niet geordend! Gebruik één kleur met variaties in donker/lichter bij visualisatie van informatie.”

Sluit Menu