CRO

CRO oftewel Conversion Rate Optimization, is het optimaliseren van je website zodat je het conversiepercentage vergroot. CRO wordt ook wel conversie optimalisatie genoemd.

Uiteindelijk gaat het er bij CRO om dat bedrijven hun website zo winstgevend mogelijk maken. Dit door het gehele pad op de website van start tot verkoop van het product te optimaliseren. Het uiteindelijke doel; bezoekers omzetten naar klanten.

Optimalisaties waar je aan kan denken zijn content, afbeeldingen, call-to-action en design.

CRO aan de hand van A/B testen

Het belangrijkste in CRO is op de juiste manier omgaan met data en aan de hand hiervan gevalideerd te werk gaan. Om dit op een data gedreven manier te doen worden A/B testen gebruikt. Hierbij vertoon je twee verschillende varianten van je pagina aan bezoekers. Beide pagina’s krijgen evenveel bezoekers. Aan de hand van de test ga je kijken of variant B beter presteert dan variant A. Oftewel je conversiepercentage is hoger bij variant B. Hiervoor zijn er wel belangrijke voorwaarden waar rekening mee gehouden moet worden.

Nou is het niet zo dat A/B testen en CRO hetzelfde zijn. A/B testen is een methode die gebruikt wordt. Bij genoeg bezoekers is het wel een ideale methode om te controleren of je ideeën kloppen of niet.

CRO voor het lange termijn

Bij CRO zie je meestal niet meteen resultaat. Het gaat meer om de potentiële groei op de lange termijn. Veel organisaties verwachten bij de start van een CRO-programma al grote winsten en resultaten. CRO is niet iets dat je tijdelijk doet, maar moet echt geïmplementeerd worden in de cultuur. Constante optimalisatie is de sleutel tot een effectief en winstgevend programma. Daarbij is een volledig optimalisatie team van belang.

CRO

Het CRO team

Een volledig CRO team heeft behoefte aan verschillende disciplines. Het perfecte team bestaat volgens ons uit de volgende functies:

  • Psycholoog met kennis over consumentengedrag
  • Analytics & optimalisatie experts
  • Teamleider
  • UX/UI experts
  • Developers

In de praktijk

In de praktijk zie je dat veel bedrijven echt een optimalisatie cultuur hebben omarmt. Daarnaast staat het bij andere bedrijven nog echt in de kinderschoenen. Benieuwd hoe organisaties conversie optimalisatie toepassen? Wij hebben vele CRO-programma’s gedraaid bij interessante bedrijven. Bekijk onze cases om te kijken hoe wij conversie optimaliseren in de praktijk. 

Meer weten?

Wij geven verschillende opleidingen en hebben veel artikelen geschreven die dieper ingaan op het CRO-proces. Kijk hiervoor op onze kennispagina. Ook kan je op kennisplatform Webanalisten veel informatie vinden over conversie optimalisatie.

Ook samenwerken met Online Dialogue? Wij nemen graag contact met je op!

[ninja_form id=5]