Wheel of Persuasion – Choice premium effect

Choice premium effect

We houden van keuze. Teveel is nooit goed, dat zorgt ervoor dat we onzeker worden of we wel de juiste keuze gemaakt hebben (choice overload), maar een extra optie toevoegen voor een normaal gesproken alleenstaand product kan geen kwaad. Sterker nog, het blijkt zelfs dat het gevoelsmatig beter werkt en daaropvolgend conversie verhogend werkt.

Dit op zich is geen écht nieuws. Interessanter is het recente artikel van Niv, Langdon en Radulescu (2015) waarin ze aantoonden dat een extra optie bij een normaal gesproken alleenstaand product voor positievere sensaties zorgde dan wanneer dit product zonder alternatief aangeboden werd.

Choice effectEen keuze toevoegen versterkt het gevoel dat je krijgt van de uiteindelijke keuze.

Klinkt lastig hè? Valt reuze mee. Hier even een kort voorbeeldje:

Normaal gesproken vraag je in de kroeg aan je vrienden of zij een biertje willen. Leuk, maar door het toevoegen van een extra optie, in dit geval bijvoorbeeld een colaatje, wordt de drank naar keuze zelfs lekkerder gevonden door jouw vrienden! Wat wil je nog meer?

Online Persuasion tips voor het choice premium effect

  • Voeg een ‘Shop My Style’ optie toe op je website, waarbij je de hele outfit in één keer kan aanschaffen.
  • Als je je focust op één product, verkoop het product dan in twee verschillende kleuren.
  • Voeg bij de checkout niet alleen gratis bezorging toe, maar ook een optie, zoals ‘binnen 12 uur thuis’ voor een irreëel hoog bedrag. Laat de gratis bezorging alleen maar mooier ogen.

Pas wel op met het toevoegen van een extra optie bij negatieve keuzes. Als je moet kiezen tussen een hap wasabi en een lading madame Jeanette pepers, dan versterkt deze keuze het gevoel dat je erbij hebt.

Meer online persuasion effecten en tips vind je op WheelOfPersuasion.com.

Sluit Menu