Wheel of Persuasion – Weather Effects

“Het weer beïnvloedt onze beslissingen”

Het is koud buiten maar ook prachtig weer, de zon schijnt en de hemel is strak blauw. Zoals je ongetwijfeld wel eens gemerkt hebt, beïnvloedt het weer onze stemming en daar blijft het niet bij. Het weer beïnvloedt via onze stemming zelfs de beslissingen die we nemen.

weatherOp zonnige dagen zijn we over het algemeen blijer en meer tevreden met ons leven dan op regenachtige dagen. Dit komt omdat we (ten onterechte) denken dat onze stemming een aanwijzing is van hoe tevreden we over het algemeen zijn met ons leven (in plaats van de stemming aan het weer toe te kennen). Leuk detail: onze neiging om te ‘internaliseren’ is sterker voor goede stemmingen dan voor trieste stemmingen.

Dit heeft als effect dat we ons op zonnige dagen als blije mensen gedragen en meer open staan voor risicovolle keuzeopties. Wanneer het weer slecht is gedragen we ons als trieste mensen en zijn we eerder geneigd om risico te vermijden en dus te kiezen voor de wat conservatievere “veilige” keuzeopties.

Wetenschappelijk onderzoeksvoorbeeld:

Schwars en Clore (1983) hebben een onderzoek uitgevoerd waarbij door middel van een telefonische enquête gevraagd werd naar de gemoedstoestand en gezondheidssituatie van mensen op het moment waarop ze gebeld werden. Zou het uitmaken of het een zonnige of een regenachtige dag is? Schwarz en Clore vonden in hun onderzoek dat dit wel degelijk uitmaakt. Zowel de gezondheidssituatie als gemoedstoestand werden als positiever ervaren op zonnige dagen. Nog een leuk detail: het effect van regen wordt verminderd als je erop gewezen wordt dat het slecht weer is buiten, het effect van de zon blijft echter, zelfs wanneer je ervan bewust wordt gemaakt dat de zon buiten schijnt!

weather 3

Howarth en Hoffmann kwamen er (in 1984) achter dat luchtvochtigheid, temperatuur en uren van zonneschijn aspecten van het weer zijn die het grootste effect hebben op onze stemming.

Meer recent onderzoek keek naar het indirecte effect van het weer op -bijvoorbeeld- de effecten op de beurs. Het is bewezen dat de mate van zonneschijn (Saunders, 1993; Hirshleifer & Shumway, 2003), regen (Dowling & Lucey, 2002) en temperatuur (Cao & Wei, 2005) de stemming van investeerders beïnvloedt en daarmee de investeringen die ze maken.

Het blijkt zelfs dat onze keuze voor aankoop van auto’s en huizen ook afhankelijk zijn van de weersomstandigheden (Busse et al., 2012).

Online Persuasion tips:

  • Probeer een API-compatibele database te vinden met weersinformatie en link het aan je content systemen en apps.
  • Als dit een te grote investering is, gebruik dan ten minste de jaarlijkse gemiddelden.
  • Vergeet niet om je social media medewerkers instructies mee te geven.
  • Op druilerige en regenachtige dagen, leg extra focus op ‘risicomijdende’ of conservatieve beslissingen, zoals het verlengen van bestaande contracten of hernieuwde aankopen (dit is het moment voor die ‘retentie campagne’).
  • Op zonnige momenten kan je je klant gemakkelijker overhalen om nieuwe dingen te proberen (zoals geïnteresseerden overhalen om over te stappen van leveranciers, of up- & cross-sell aan bestaande klanten.)

Lees meer over Weather Effects:

Mood, Misattribution, and Judgements of Well-being

A multidimensional approach to the relationship between mood and weather

Stock market returns: A note on temperature anomaly

Stock prices and Wall Street weather

Should You Ignore the Weather When Buying a New House or Car?

Sluit Menu