What makes you click?

tegenlicht

VPRO Tegenlicht, een terugblik

In deze blog lees je een introductie over de wereld van conversie ratio optimalisatie (CRO) en de gevolgen hiervan voor zowel bedrijven als de consument. Tot slot is er een terugblik op de Tegenlicht-uitzending en de meet-up hierover.

Ben jij online actief? Dan heten we je hierbij hartelijk welkom in het grootste psychologische onderzoek ooit!

Veel bedrijven doen massaal aan conversie ratio optimalisatie. Hiermee verleiden ze jou om een – door hen – gewenste actie te verrichten op hun website. Dit varieert van een nieuwsbriefinschrijving, downloaden van een whitepaper tot het aanklikken van de koopknop. Om als bedrijf in de huidige economie te overleven is het belangrijk gericht te blijven op groei. Het optimaliseren van verkoopkanalen, zowel online als offline, hoort bij het creëren van die groei. Waar een marktverkoper aanbiedingen specifiek maakt door te onderzoeken welke kreten het beste voorbijlopend publiek verleiden, doet een CRO-specialist dat ook voor zijn/haar websitebezoekers. Beiden doen onderzoek naar de optimale te behalen winst.

Online Dialogue doet iedere dag onderzoek op (naar schatting) ten minste 100.000 mensen. Uit zulk onderzoek komen vervolgens waardevolle inzichten voor commerciële doeleinden, maar ook om menselijk gedrag nu eens echt goed te onderzoeken. Het zijn inzichten die ook voor de wetenschap relevant zijn. Daar moeten ze het vaak helaas doen met veel kleinere aantallen respondenten en soms kunstmatige onderzoeksopstellingen, die moeilijk met de werkelijkheid te vergelijken zijn. Grootschalig onlineonderzoek, denk aan Facebook met meer dan 1 miljard bezoekers per dag, zorgt dat we veel meer, sneller en beter in kaart kunnen brengen hoe ons brein werkt en hoe het verleid kan worden. Die nieuwe kennis brengt vijanden met zich mee.

Hieronder lees je een verslag van de VRPO Tegenlicht-aflevering ‘What makes you click?’, met o.a. Bart Schutz (co-founder en Chief Inspirational Officer bij Online Dialogue) Je leest een verslag over de uitzending op tv en de meet-up in Pakhuis de Zwijger, te Amsterdam, en ook een reactie van Bart zelf.

 Picture1

Wat is dat eigenlijk: Conversie Ratio Optimalisatie?

Stel, je hebt webshop met een flinke hoeveelheid bezoekers. Het rendement dat je hierop maakt, wil je uiteraard vergroten. Dan kun je met conversie ratio optimalisatie inzichtelijk krijgen wat juist wel, maar ook wat juist niet werkt op je pagina’s. Verander je een titel (header) in de tekst, een kleur van een button of zet je er een tutorialvideo bij: alles kun je onderzoeken om vervolgens aan te passen naar wat het beste werkt. Jouw bezoekers worden zo beter bediend – ze hadden die tutorial nodig om te beslissen dat het product heel makkelijk te gebruiken is. Daardoor verhoog jij je conversie op die pagina en hebt een volgende stap gezet in online conversie optimalisatie. Je bedient je websitebezoekers steeds beter en zorgt ervoor dat je inzichtelijk krijgt wat een bezoeker nodig heeft om over te gaan tot een conversie.

Door gebruik te maken van testtools zoals Optimizely, VWO, Google Tag Manager of Hotjar wordt het mogelijk om gestructureerd data te verzamelen en inzichten te vergaren hoe je je webshop moet aanpassen. Online Dialogue – en vele anderen – gebruikt A/B-testen om te kijken of deze aanpassing ook het gewenste effect bereikt. Je laat jouw bezoekers van je site 2 verschillende varianten zien: een variant A en een variant B. De gekozen testtools houden bij welke variant de meeste conversies oplevert en aan de hand hiervan verbeter jij je website. Wanneer je meerdere testen hebt gedraaid en daar met een helikopter-view naar kijkt, kun je daar echte kennis van je bezoeker uithalen en op segmentniveau je website perfectioneren: wat zie je bijvoorbeeld aan verschillen in nieuwe en terugkerende bezoekers? Het is een lange termijn investering om zoiets inzichtelijk te krijgen, maar het zorgt wel voor een bedrijf wat gericht is op groei.

 Picture2

Hoe gedrag beïnvloed wordt: wat is optimalisatie psychologie?

Psychologie is volop in ontwikkeling: tegenwoordig worden psychologen overal ingezet, bij het optimaliseren van websites, maar ook om beter beleggingsadvies te bieden. Waarom? Omdat de psycholoog altijd de mens op de eerste plaats zet, niet winst of omzet.

Dus, hoe moet je dat dan voor je zien? Soms kom je op een website wat gewoon ‘goed’ voelt. Alle twijfel wordt weggehaald, de website is overzichtelijk en alles tezamen voelt het gewoon alsof je op de juiste plek bent. Dat gevoel, dat is waar de optimalisatie psycholoog mee bezig is.

We zijn steeds sneller afgeleid: spenderen we onze tijd wel goed?

Bedrijven hebben het al door: ze willen meer halen uit het bezoek op hun website, de verstuurde e-mails en kostbare net ontwikkelende smartphone applicatie. Hoe vaak technologie ons onderbreekt of tegenhoudt in wat we eigenlijk willen doen, wordt alleen nog niet zo vaak ter discussie gesteld. We besteden heel veel tijd online en worden afgeleid door meldingen en pop-ups, dit in plaats van dat het online zijn ons helpt ons onze tijd ‘goed’ te besteden. Het kan zelfs voelen alsof de technologie ons tijd afpakt.

Ondernemer en Design Thinker Tristan Harris draagt hierover doordachte nieuwe ideeën aan. Hij pleit dan ook voor technologie die meer zinvolle interactie genereert, gericht op doelen die wij als gebruikers zelf stellen. Hij vraagt zich af wat de toekomst is van technologie wanneer we deze voor de diepste menselijke waarden ontwerpen. Bijvoorbeeld voor het besteden van meer tijd met ons gezin of het behalen van een nieuw diploma of certificaat in iets wat je al heel lang wilt.

Bekijk hieronder Tristan Harris in topvorm in een TED-talk uit 2016.

Hij heeft het over het maken van een nieuwe ‘beweging’ die zich richt op het ontwerpen van technologie die ons helpt onze tijd beter te besteden. Wat uiteindelijk moet zorgen voor minder afleiding van onze doelen. Deze beweging heet ‘Time Well Spent’. In het bijbehorende manifest pleit hij ervoor de conversatie te starten over hoe we worden geleid door de technologie die we dagelijks gebruiken. We leven, zo zegt hij, in een economie van aandacht waar bedrijven als doel hebben om onze tijd te veroveren. We zijn voortdurend afgeleid. Tristan gelooft echter in een nieuw soort economie, die gebouwd is om te helpen tijd zo te besteden dat het niet afleidt van onze hoofddoelen in het leven.

Tijd voor een goed gesprek: What Makes You Click?

Bart Schutz, zelf psycholoog en gespecialiseerd in online consumentengedrag, kwam in VPRO Tegenlicht aan het woord over de vraag wat ons online doet klikken. Hij stelt onder andere de vraag waar de grens ligt als het gaat over het verzamelen van onze persoonlijke data voor bedrijfsdoeleinden. We zitten namelijk met z’n allen in het grootste psychologische onderzoek tot nu toe, wat veel meer inzichten zal gaan geven over menselijk gedrag dan we tot op heden hebben kunnen bedenken. Dus aan de ene kant zien we dat we veel meer leren over menselijk gedrag en dat bedrijven daar voordeel van hebben, maar aan de andere kant zien we een vaak onwetende consument die zich niet kan verweren tegen onwenselijke prikkels – die steeds vaker effectief worden ingezet in het voordeel van de bedrijven.

Een mooie aanleiding voor deze blog was ook het optreden van de meet-up over de tv-uitzending van Tegenlicht ‘What makes you click?’. Tijdens deze meet-up werd er aandacht besteed aan CRO-specialisatie en hoe onlineverleidingstechnieken zorgen voor beïnvloeding van gedrag. Tijdens deze discussie avond over ethiek en het online verleiden kwam ook de rol van de consument zelf ter spraken. Zoals Bart ook deze avond aangaf: leer ook als consument wat jouw gedrag drijft, dan snap je ook beter wat je daartegen kunt doen. En als we dat dan ook als consument gaan realiseren, kom dan ook met een appel om daar iets tegen te doen en wees strijdlustig om jouw doelen, zonder te veel afleiding en obstakels, te kunnen realiseren.

Hieronder vind je de link naar de Tegenlicht-uitzending:

bart_tegenlicht_playpicture

Deze uitzending van het programma Tegenlicht met de titel ‘What makes you click?’ werd uitgezonden op zondag 25 september 2016 door de VPRO.

Sluit Menu