UX bij CRO

Waar het allemaal samenkomt

Het jaar 1983 was het begin van een belangrijke verschuiving: Heinz kwam met een nieuw fles-ontwerp voor hun beroemde tomatenketchup. In plaats van de reguliere glazen fles, die op zijn kop gehouden moest worden voor ketchup consumptie, werd de plastic knijpfles geïntroduceerd. Hierbij werd het mogelijk om zonder schut-, sla- of wacht-tactieken ketchup op het bord te krijgen. Hoewel de glazen fles esthetisch mooier oogt, werkt de plastic knijpfles gemakkelijker voor de gebruiker. De vernieuwing heeft bijgedragen aan een betere user experience (UX).

User eXperience

Dit Heinz voorbeeld legt eenvoudig uit wat UX precies inhoudt. Je kunt je voorstellen dat, wanneer je dit eenvoudige voorbeeld door vertaalt naar een ingewikkelde webpagina, het verhogen van de gebruikservaring op heel wat verschillende manieren aangepakt kan worden. Met behulp van data en psychologie kunnen we een beter inzicht krijgen in de gebruikers, en op welke manier hun ervaring verbeterd kan worden. Dit draagt op zijn beurt weer bij aan het verhogen van de conversie. Het is de taak van de UX designer om met alle beschikbare informatie een helder design te creëren, bijvoorbeeld voor A/B-testen.

Het belangrijkste om te onthouden is dat de Heinz ketchup fles er qua schoonheid niet op vooruit is gegaan. UX design gaat om de interactie tussen een user en het product, en de ervaring die daarbij gepaard gaat. Zo kan het verduidelijken van de tekst in een call-to-action, of het verminderen van de hoeveelheid informatie op de pagina, bijdragen aan een positieve ervaring. Het ontwerp hoeft dus geen visueel meesterwerk te zijn om een positief resultaat te leveren, als het maar praktisch nut heeft. Dit maakt UX design ook toegankelijk voor mensen met minder creatief inzicht.

Naast het praktische aspect van UX zijn er nog twee criteria waar een UX design aan moet voldoen: is het ontwerp technisch haalbaar? (lukt het wel om een Heinz knijpfles te produceren?) En past het ontwerp bij de opgestelde hypothese? (is het inderdaad gemakkelijker om ketchup te gebruiken met een knijpfles?). In het geval van websites komt er veel techniek bij kijken. Zeker wanneer er grootschalige veranderingen op de planning staan voor een A/B-test kan de techniek achter het ontwerp ingewikkeld worden. Daarnaast zorgen grote veranderingen ervoor dat de link terug naar data en psychologie lastiger te trekken is. Meet je nog wel wat je wilt meten?

Meer weten over UX?

In onze cursus Conversie Specialist zullen deze criteria en vele andere tips & tricks besproken worden, zodat iedereen die zich met online conversie bezig houdt een ware specialist kan worden. Zo wordt het opzetten van designs voor praktische A/B-testen toegankelijk voor een grotere groep mensen en zal de user experience op het internet verbeteren. Leer meer over de combinatie van proces, statistiek, psychologie en UX en schrijf je in!

Susanne Ottenheym

Susanne Ottenheym was UX Designer bij Online Dialogue waar ze de krachten van data, design en psychologie met elkaar combineerde om websites te optimaliseren. Met een achtergrond in Psychologie ontwerpt Susanne websites die naadloos aansluiten op het gedrag van de bezoeker. De missie van Online Dialogue is “Validation in every organization”, waarbij ze experimenten (A/B-testen) inzetten als methode om ideeën te valideren. Deze ideeën kunnen variëren van een kleine verbetering op een pagina tot een nieuwe feature of zelfs een geheel nieuwe checkout.