Terugblik: Conversion Hotel 2017

Volledig uitverkocht Conversion Hotel

Van 17 tot en met 19 november vond de vierde editie van Conversion Hotel plaats, een jaarlijks congres over CRO georganiseerd door webanalisten.nl en Online Dialogue. De editie van dit jaar was nog groter dan voorgaande jaren, met 240 deelnemers verspreid over twee volgeboekte hotels. Drie dagen lang maakten de toeristen op Texel plaats voor de conversie optimalisatie specialisten van over de hele wereld. Niet alleen voor de hotels, maar ook voor de crew van Online Dialogue betekende dit een weekend hard werken. In drie dagen tijd zijn 500 ballonnen opgeblazen, 250 welkom setjes gemaakt, 150 schoenen gevuld en duizenden stappen gezet. Alles verliep soepel, maar dat kan ook niet anders met een draaiboek van vijftien pagina’s.

 

Conversion Hotel 2017

Keynotes, unconferences en socializen

Net zoals voorgaande jaren werd Conversion Hotel dit jaar vormgegeven door een mix van keynotes, unconferences en sociale activiteiten. Mensen werden geïnspireerd tijdens de keynotes, konden hun eigen ideeën delen tijdens de unconference sessies, en waren vrijwel het hele weekend tot in de late uurtjes van de avond bezig met netwerken en socializen. In de avonden maakte al het gepraat plaats voor muziek. Elektronische beats, sing along en Craig Sullivan achter het DJ-panel, het kwam allemaal voorbij. De afwisseling tussen serieuze en minder serieuze bezigheden (lees: Helium) was op deze manier goed afgestemd. Het is dan ook niet gek dat het overgrote deel van de deelnemers meerdere edities van het evenement heeft bijgewoond.

 

Conversion Hotel 2017

Expert & performance

De twaalf keynote sprekers waren niet alleen experts in hun vakgebied maar ook zeer goed op het podium. Een groot aantal sprekers kreeg het voor elkaar om de gehele zaal vol afwachting en interesse te laten luisteren. Zo deelde Els Aerts haar kijk op de waarde van user testing gecombineerd met vermakelijke memes, terwijl David JP Phillips de invloed van storytelling overgebracht door ons hier een real-time belevenis van mee te geven. Ronny Kohavi deed een afvalrace met het gehele publiek om interessante resultaten van drie A/B-testen te laten zien en Craig Sullivan vertelde ons zijn weg naar liefde op een heerlijk Engelse manier. En wanneer je nog niet genoeg gehoord had van de sprekers, dan sprak je ze gewoon ‘s avonds aan de bar of ‘s ochtends aan het ontbijt.

 

Conversion Hotel 2017

Unconferencing

Op zaterdag maakte de keynotes plaats voor de unconference. Gedurende zes verschillende sessies konden mensen hun eigen onderwerpen presenteren, een workshop volgen of gewoonweg met elkaar discussiëren in het bubbelbad. Ook werden er real-time interviews gehouden met een drietal keynote sprekers en konden mensen in sessies hun vraagstukken in de groep gooien. Dit was tevens het moment voor de crew om een te worden met de deelnemers en sprekers, door zelf workshops bij te wonen en te geven. En ging de unconference niet door? Of was er niet genoeg tijd? Dan werd de sessie gewoon om 3 uur ‘s nachts of op de boot terug voortgezet. Optimaal.

Conversion Hotel 2017

Tot op Conversion Hotel 2018!

Na zes maanden voorbereiding zit het er weer op. Exact een week nadat de crew richting Texel vertrok kunnen we met z’n allen terugkijken op een fantastisch weekend. Naast het harde werken is er gelachen, geluisterd, gediscussieerd, genetwerkt, gedanst en gedronken. Op kantoor missen we Texel nog steeds een beetje, maar gelukkig beginnen we binnenkort alweer met de volgende voorbereidingen voor volgend jaar. Iedereen bedankt, en tot op Conversion Hotel 2018!

Bekijk de video samenvatting en lees de live notes van iedere keynote op de overzichtspagina van Conversion Hotel 2017.

Susanne Ottenheym

Susanne Ottenheym was UX Designer bij Online Dialogue waar ze de krachten van data, design en psychologie met elkaar combineerde om websites te optimaliseren. Met een achtergrond in Psychologie ontwerpt Susanne websites die naadloos aansluiten op het gedrag van de bezoeker. De missie van Online Dialogue is “Validation in every organization”, waarbij ze experimenten (A/B-testen) inzetten als methode om ideeën te valideren. Deze ideeën kunnen variëren van een kleine verbetering op een pagina tot een nieuwe feature of zelfs een geheel nieuwe checkout.