Gebruik je opleidingsbudget

Gebruik je opleidingsbudget

De voordelen van blijven leren binnen je organisatie

Bij Online Dialogue vinden we ontwikkeling heel belangrijk. Naast dat we zelf graag op de hoogte blijven van de nieuwste tools, psychologische inzichten, automatisering, het doorgronden van hoe we statistiek het beste in kunnen zetten en cultuurverandering binnen bedrijven, zijn we zelf ook graag bezig met het delen van onze kennis. Zo staan onze collega’s vaak als sprekers op evenementen en hebben we een uitgebreid opleidingsaanbod.

Helaas zien we dat het aantal inschrijvingen achteruit gaat. Niet alleen bij ons, maar afgelopen week was ik op een evenement van Springest (vergelijkingsplatform voor opleidingen) en daar sprak ik allerlei aanbieders die hetzelfde ervaren. Hoe komt dat nou? In februari van dit jaar publiceerde CXL een onderzoek onder 462 ‘marketing leaders-CMOs, VPs of marketing, marketing directors’ in de Verenigde Staten. En wat blijkt nou? Het is nog niet zo makkelijk om zomaar een training of opleiding te volgen vanuit je werkgever.

Waarom gebruiken zo weinig werknemers hun budget?

Momenteel gebruikt maar 1 op de 5 ondervraagden zijn of haar opleidingsbudget ondanks dat de budgetten groeien en er dus meer geld is voor ontwikkeling van werknemers.

Volgens het onderzoek is de groei in ontwikkelingsbudget vooral zichtbaar bij de grotere bedrijven. Maar binnen deze bedrijven worden eigen vaardigheden en kennis van het team overschat waardoor trainingen als onnodig worden beschouwd. Bij 74% van de ondervraagden is niet de werknemer zelf maar de manager verantwoordelijk voor het trainen van de werknemers.

Bij een manager leven andere belangen en vragen als het gaat om het opleiden van een team. Voor een manager is teamontwikkeling belangrijker dan de ontwikkeling van het individu. Een manager zit met vragen als: moeten we iedereen opleiden? En als iedereen eenmaal opgeleid is lopen we dan niet alweer achter? Evenals de vraag of een training goed genoeg is? En wat een training gaat toevoegen aan de dagelijkse werkzaamheden? Een algemene angst die werkgevers lijken te hebben is dat een werknemer intern wordt opgeleid en daarna het bedrijf verlaat. Maar verwarring door interne communicatie, bijvoorbeeld over budget en beschikbare tijd, is de grootste oorzaak van het niet volgen van een training.

Bij kleinere bedrijven ligt het anders. Eén van de grootste redenen van kleinere bedrijven om medewerkers geen training te laten volgen is gebrek aan resources om de uren die aan opleiding besteed worden op te vangen. Hierdoor lukt het werknemers niet om een training te volgen.

Zowel voor werknemer als werkgever heeft het volgen van een opleiding positieve effecten.

Trainingen en opleidingen volgen is ontzettend goed voor jezelf en voor jouw bedrijf. Het volgen van een training wordt gerelateerd met allerlei positieve gevolgen zoals betere werkprestaties, nieuwe vaardigheden en hogere commitment. Het is vastgesteld dat trainingen een positief effect hebben op de prestaties van individuen en teams (Aguinis & Kraiger, 2008). Dus naast persoonlijke ontwikkeling is er ook zeker baat bij voor bedrijven om werknemers zichzelf te laten ontwikkelen door middel van opleidingen.

Daarnaast is het voordeel voor organisaties dat trainingen zorgen voor een positieve werksfeer, werknemers gemotiveerder zijn, effectiever werken en meer kennis in huis hebben. Ook erg belangrijk; werknemers die trainingen volgen blijven langer bij een organisatie werken (Aguinis & Kraiger, 2008).

Stimuleer het volgen van een training

Uit het onderzoek van CXL komt naar voren dat 66% van de bedrijven van plan is om in 2019 meer geld uit te geven aan ontwikkeling. Eén van onze klanten gaf aan dat als werknemers 90% van hun ontwikkelingsbudget gebruiken ze het jaar daarop extra geld krijgen. Heel erg goed!

Mijn advies aan deze bedrijven is om hun medewerkers niet te verplichten een bepaalde opleiding te volgen maar juist keuzevrijheid geven uit opleidingen. Wees daarnaast als manager ook betrokken, vraag de werknemer wat hij geleerd heeft en hoe het team die kennis kan gebruiken. Ook hoop ik dat het interne aanvraagproces een stuk makkelijker gemaakt wordt bij bedrijven. Daarom wil ik met dit artikel iedereen aanmoedigen om trainingen en cursussen te gaan volgen, er is bij veel bedrijven tenslotte budget voor.

Inspiratie nodig?

Wij hebben een aanbod aan leerzame cursussen voor iedereen die met conversie optimalisatie bezig is! Ben jij verantwoordelijk voor het aansturen van conversie optimalisatie binnen jouw bedrijf maar weet je niet waar je moet beginnen? Ben jij al met conversie optimalisatie bezig maar zou je graag meer inzichten uit je experimenten halen? Of wil je meer van psychologie weten om (online) klantgedrag te beïnvloeden? Dan ben je het aan het juiste adres voor een training of cursus bij Online Dialogue.

Inge Muijshondt over de conversie specialist opleiding:

“Inspirerende en interessante cursus gegeven door professionals met veel liefde en enthousiasme voor hun vak. We hebben veel praktische handvatten gekregen om zelf aan de slag te gaan. Aanrader!”

Referenties:
Aguinis, Herman & Kraiger, Kurt. (2008). Benefits of Training and Development for Individuals and Teams, Organizations, and Society.

Sluit Menu