NIP Najaarsevent: Uit vrije wil?

NIP Najaarsevent: Uit vrije wil?

Vrijdag 11 oktober is het najaarsevent van Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) bij ons op kantoor. Het thema is: ‘Uit vrije wil?’

Tijdens het event gaan de sprekers in op vragen als: In hoeverre wordt door ons toedoen de vrije wil of de autonomie die mensen ervaren beïnvloed? En hoe ver mogen we daarin gaan? Waar ligt de grens van liberaal paternalisme naar bemoeizucht? Wanneer wordt nudgen ‘sludgen’? Wat is nog ethisch verantwoord? 

Tijdens dit najaarscongres zullen sprekers uit de wetenschap, de overheid en het bedrijfsleven ingaan op vragen als

Bart Schutz vertelt over de samenwerking van Online Dialogue met KPN

Om de digitale verkoop- en klantervaring continu naar een hoger plan te brengen, voert KPN vele onderzoeken uit. Van gebruikerstesten en digitale klantonderzoeken tot gedragsanalyses. Belangrijk hierbij zijn de zogenaamde A/B-testen op de website (high powered randomized controlled trials). Deze vorm van testen levert zeer betrouwbare en valide inzicht in de invloed op gedrag van klanten. In deze sessie nemen KPN en Online Dialogue u -op hoofdlijnen- mee door een meta analyse van ruim 150 van dergelijke high powered randomized controlled trials. Wat levert nu daadwerkelijk positieve gedragsveranderingen op? Hypotheses op basis van wetenschappelijke inzichten, op basis van data analyses, de mening van experts, of die op wat klanten zeggen? En waarom zijn de uitkomsten uit de meta analyse voor velen zo tegen intuïtief?

“Digitale experimenten bieden eindelijk de mogelijkheid om de complexiteit van menselijke keuzes te ontrafelen en leren ons zeer verrassende waarheden over wat ons gedrag werkelijk drijft“

Verder spreken…

Anouk de Regt – Gemeente Amsterdam

Anouk de Regt laat zien hoe de gemeente Amsterdam kennis over gedragswetenschap toepast in de praktijk. Op wat voor onderwerpen het wordt toegepast, wat voor uitwerking het heeft en welke beperkingen er zijn. Daarna gaat Anouk in op de ethische discussie van het toepassen van gedragsbeïnvloeding door de overheid.

Mareille de Bloois – ACM

Beïnvloeding van consumenten is van alle tijden. Online beslisomgevingen bieden nieuwe mogelijkheden om deze beïnvloedingstechnieken toe te passen en door dataverzameling zijn bedrijven steeds beter in staat het gedrag van consumenten te sturen. Voor de ACM is het belangrijk dat aanbieders consumenten niet zodanig sturen dat er in feite sprake is van misleiding. Om iedereen te helpen bij het bepalen waar de grens ligt, werkt de ACM aan guidance voor bedrijven.

Geïnteresseerd?

Kijk voor meer info op: https://www.psynip.nl/actueel/agenda/bijeenkomst-uit-vrije-wil-sectie-sociale-economische-psychologie/

Sluit Menu