Meest gebruikte dimensies en metrics toegevoegd in Google Analytics

Soms heb je van die dagen in het leven als analist waarvan je onwijs blij wordt. Dit kan zijn door een fantastisch inzicht of een winnende A/B test. Vorige week sprong ik een gat in lucht door een nieuwe feature in Google Analytics. Op het eerste gezicht een “kleine” update maar eentje die veel impact heeft op het werk van analisten.

Google heeft namelijk eindelijk binnen Google Analytics de optie “Commonly used Metrics and Dimensions” toegevoegd. De feature wordt op dit moment uitgerold en is al zichtbaar in mijn Google Analytics profielen. Is de nieuwe functionaliteit nog niet zichtbaar bij jou? Het schijnt zo te zijn dat als je de taal wijzigt naar Engels nieuwe features sneller zichtbaar worden in Google Analytics.

Commonly used Metrics and Dimensions

Bovenaan iedere metric / dimensie lijst wordt na de nieuwe update een lijst getoond met metrics / dimensies die het meeste gebruikt worden. Als je gaat zoeken naar een dimensie, bijvoorbeeld “Page” dan zal deze nu sneller bovenaan komen te staan. Zeker na een aantal keer te hebben gezocht op dezelfde dimensie.

Persoonlijk word ik hier heel blij van. Hoe vaak (duizenden keren zeker!!??) ik niet gezocht heb op “Page” en dan moest scrollen op zoek naar “Page” in de lange lijst. Deze stond dan tussen ergens tussen “Next Page Path” en “Page Depth”. Elke keer kost dit toch weer een paar seconden en daarnaast levert het frustratie op.

GA blog oude situatie

Een kleine update maar wel een die ervoor zorgt dat je de analysetijd verkort, waardoor er meer tijd overblijft om data te vertalen naar inzichten.

Focus op UX en usability

Google is de afgelopen jaren vooral bezig geweest met productontwikkeling, maar heeft weinig verbetering doorgevoerd in de UX en usability van bijvoorbeeld Google Analytics. Ik hoop dat hier de komende periode meer focus op komt.

Misschien kunnen we in de comments alvast beginnen met het opstellen van een lijst met “UX fixes voor Google Analytics”. Welke UX wijziging moet als eerste worden doorgevoerd in Google Analytics om deze gebruiksvriendelijker te maken?

Happy analyzing!

 

Dit artikel is op 28 augustus jl. gepubliceerd op Webanalisten.nl

Tom van den Berg - conversion manager

Tom werkte tot eind 2021 bij Online Dialogue als conversie manager. Dagelijks was hij bezig met het optimaliseren van websites voor verschillende klanten. Als webanalist slaat hij graag een brug tussen data en marketing. Hij staat altijd voor een gesprek over A/B testen en alles rondom conversie optimalisatie. In zijn vrije tijd sport hij graag (voetbal en hardlopen) en reist hij met zijn rugzak de wereld over.