(H)erken je stakeholders voor een experimenteer cultuur in 5 stappen

Het kennen van je stakeholders is een belangrijke punt om te beginnen als je wilt dat je organisatie experimenteert en valideert.

Wie zijn die stakeholders? Heb je een relatie met hen? Staan ze positief tegenover je experimenten? Wat zijn hun interesses? Het is essentieel om dit in kaart te brengen.

Drie weken geleden volgde ik de opleiding ‘Professional Advisory’ bij De Baak. De analyse die in dit artikel wordt uitgelegd, is een van de vele dingen die ik heb geleerd.

Krachtenveldanalyse

Door een krachtenveldanalyse uit te voeren, krijg je een duidelijk beeld van welke stakeholders essentieel zijn voor het opzetten van een experimenteer cultuur. Het helpt je te zien wie verandering blokkeert, wie vóór is en wie je kan helpen.

Stap 1. Ik

Pak een stuk papier en een pen, of open gewoon Slides of een ontwerptool. Schrijf vervolgens in het midden van de pagina ‘ik’.

Stap 2. Je stakeholders

Schrijf de namen van je stakeholders op. Gebruik vervolgens een ononderbroken lijn om aan te geven dat je een relatie hebt met die stakeholder en gebruik een stippellijn als er geen relatie is.

Geef voor degenen met een ononderbroken lijn aan of die persoon vóór of tegen experimenten is:

  • Voeg een + toe als die persoon vóór is;
  • Voeg een – als die persoon er tegen is;
  • En een +/- als die persoon neutraal staat tegenover de verandering.

Belangrijk: noem geen afdelingen of functietitels. Schrijf de echte naam van de personen op.

In dit voorbeeld heb ik een relatie met drie stakeholders ten gunste van experimenteren, Joost en Shirley zijn neutraal en Ronald kan een uitdaging vormen. Met Pim en Desiree moet ik nog relaties opbouwen. 

Stap 3. Relaties tussen stakeholders

In deze stap doe je hetzelfde als in stap 2, maar nu voor de (belangrijkste) stakeholders. Dit kan handig zijn om te kijken welke stakeholders jou kunnen verbinden met anderen of je kunnen helpen met stakeholders die tegen verandering zijn.

In dit geval kun je een stippellijn gebruiken als je de relatie niet kent.

In dit voorbeeld kan Tom mij helpen om in contact te komen met zowel Desiree als Pim. Anouk kan me helpen met Ronald, maar ik twijfel over haar relatie met Joost. Ten slotte kan Lotte me mogelijk helpen om Shirley te overtuigen.

Stap 4. Identificeer de meest kritische stakeholders

De meest kritische stakeholders krijgen voorrang. Dit belang kan gebaseerd zijn op hun positie binnen het bedrijf, iemand met veel invloed of een key player voor experimenten.

Geef met cijfers de drie meest kritische stakeholders aan.

Op basis van dit voorbeeld zou Anouk met kunnen helpen met Ronald. Tom is iemand met goede connecties. Hij kan me ook helpen dichterbij Desiree te komen.

Stap 5. Meevoelen met je stakeholders

De vijfde en laatste stap is om mee te voelen met je belangrijkste stakeholders. Probeer hun situatie volledig te begrijpen:

  • Wat zijn hun interesses?
  • Hoe zien ze jou?
  • Wat verwachten ze van je?
  • Hoe willen zij betrokken worden bij het veranderingsproces?
  • Waarom zijn ze voor/tegen experimenten?
  • Wat weerhoudt hen ervan om meer te experimenteren?
  • Wat zijn hun huidige doelen en obstakels?

Met deze informatie kun je een plan maken om zoveel mogelijk stakeholders voor experimenten te krijgen.

Werk samen om experimenten te adopteren

Als je wilt dat je organisatie verandert en een cultuur van experimenteren en valideren aanneemt, gaat dat niet lukken als je het in je eentje probeert. Daarvoor heb je ook je stakeholders nodig. Dus maak tijd om ze te leren kennen door te beginnen met een krachtenveldanalyse. Maak vervolgens met de informatie die je krijgt, een plan om een ​​win-winsituatie te creëren, te beginnen met de meest kritische stakeholders. 

Ontdek hoe je hun interesse vast kunt houden en ze tegelijkertijd kunt laten bijdragen aan een cultuur van experimenteren.

Veel succes daarmee! En mocht je vragen hebben, aarzel dan niet om ze te stellen

Ruben de Boer - conversion manager

Als Conversie Manager en consultant bij Online Dialogue vindt Ruben het een genoegen om elke dag met geweldige mensen voor geweldige websites te werken. Hij helpt klanten bij het verbeteren van hun optimalisatiestrategie en -cultuur, het opzetten en verbeteren van het CRO-proces en het leiden van multidisciplinaire teams.