Google Analytics set-up bij een redesign

Google Analytics set-up bij een redesign

Bij een redesign van een website krijgen we vaak de vraag of het handig is om in een nieuwe Google Analytics property te beginnen met het verzamelen van je data, of dat je beter door kan gaan met je oude set-up. Zoals met veel vragen is hier ook het antwoord: dat hangt er van af.

Nieuwe set-up bij een redesign

Een nieuw property en dus een nieuwe view heeft een aantal voordelen. Het geeft je bijvoorbeeld de kans om met een schone lei beginnen. Vooral als de website er totaal anders uit gaat zien en bijvoorbeeld de doelen van je website helemaal anders zijn, dan is dit een goede optie. Ook kun je weer helemaal opnieuw nadenken over filters en andere doelen, zonder dat je rekening hoeft te houden met oude instellingen.

Daarnaast is er ook een hybride vorm mogelijk. Hierbij stuur je data van de nieuwe website tijdelijk naar een nieuw property. Bijvoorbeeld in de periode dat je zelf aan het testen bent en nog niet iedereen de website ziet. Of je spreekt van te voren een overgangsperiode af, in deze periode stuur je data zowel naar je oude als nieuwe property. Als je dan merkt dat de oude data niet meer gebruikt wordt, dan faseer je deze uit.

Doorgaan met bestaande Google Analytics set-up

Maar in veel gevallen is het handiger om in je bestaande property door te gaan. De voordelen hiervan zijn namelijk:

  • Je verzamelt al je data op één locatie, dus het is mogelijk om analyses te doen op historische data. Ook visualisaties zijn handiger als de data in een view te vinden is.
  • Je hoeft geen nieuwe doelen in te stellen en ook je funnels zullen globaal hetzelfde werken. 
  • Gebruiker management blijft hetzelfde, je hoeft de gebruikersrechten niet opnieuw in te stellen. 
  • Ook de links naar andere tools blijven automatisch werken, zoals je link met Google Ads.
  • Veel instellingen op view niveau blijven hetzelfde: custom dimensies en metrics, site search, query parameters, bots e.d. Maar ook je content grouping, filters, segmenten, annotaties en alerts blijven hetzelfde. 
  • Je kunt dezelfde pageview en event tracking in je tagmanager blijven gebruiken. 

Als je ervoor kiest om dezelfde property te blijven gebruiken zul je wel een aantal checks moeten doen. Voordat je live gaat met de nieuwe website zul je de doelen en funnels aan moeten passen aan de nieuwe structuur. Deze kun je namelijk niet meer met terugwerkende kracht aanpassen. Dus check van te voren goed dat je zowel de oude als de nieuwe website meeneemt in je instellingen. Ook is het wel zo handig dat je het precieze moment van livegang in je annotaties opneemt. Zodat ook toekomstige gebruikers weten wanneer de veranderingen hebben plaatsgevonden. Check daarnaast ook goed of je op de nieuwe website alles kan meten wat je wil meten en of je metingen goed binnenkomen in Google Analytics. Doe dit altijd vóórdat je live gaat, want anders zit je met een tussenperiode waarin je datakwaliteit niet op orde is. 

Zoals je merkt heb ik in de meeste gevallen een voorkeur voor verdergaan met de bestaande property, maar weeg zelf goed de voor- en nadelen af. 

Wil je meer weten over het uitvoeren van een redesign? We hebben onlangs een redesign gevalideerd voor Drukwerkdeal. Lees nu onze klantcase!

Heb je nog vragen? Of kan je onze hulp gebruiken? Neem contact met ons op.

Anouk Erens - data insight expert

Anouk Erens is als analist en conversie optimalisatie specialist werkzaam bij Online Dialogue. Haar specialisatie ligt bij het vertalen van data naar inzichten. Het heeft geen zin om telkens meer bezoekers naar je site te lokken als ze uiteindelijk niet in staat zijn het doel te bereiken waar ze voor gekomen zijn. Om precies dat te voorkomen werkt Online Dialogue met een gespecialiseerd team van ervaren experts op het gebied van User Experience, Psychologie, Analytics, Optimalisatie en Strategie om jouw website te optimaliseren.
Sluit Menu