De toekomst van Google Analytics: GA4

De toekomst van Google Analytics: GA4

Bigger, better, stronger?

In het afgelopen jaar is een aantal belangrijke veranderingen voor Google Analytics doorgevoerd. Sinds de overname van Urchin in 2005 en de livegang van Universal Analytics in 2012 is er geen grote update meer geweest van de web analytics tool Google Analytics. Tot in juli 2019. Google introduceert de bètaversie van Google Analytics App+Web. We zijn nu alweer een jaar verder en steeds worden nieuwe features aan de bètaversie toegevoegd. Ook is inmiddels de naam veranderd in GA4. Tijd dus voor een review. 

Mogelijkheden GA4

Er is een groot verschil tussen het huidige sessie gebaseerde framework en de nieuwe event-gedreven manier van meten. Zoals de naam al zegt voegt Google twee unieke platformen samen, Firebase voor het meten van apps en Google Analytics voor het meten van websites. Het nieuwe App+Web framework maakt alleen nog maar gebruik van event-gebaseerde metingen. Dus het tijdperk van pageviews is voorbij. 

Met de overstap naar event-gedreven metingen heeft Google wel gezorgd dat er al zo veel mogelijk standaard gemeten worden. Bijvoorbeeld scroll tracking, video tracking en site search worden automatisch gemeten als je een enhanced measurement tag aanmaakt in Google Tag Manager. 

Met de komst van GA4 is er een aantal mogelijkheden bijgekomen. Zoals gezegd kun je nu zowel je website als je app activiteit in één overzicht zien. Ook heeft GA4 een aantal opties die voorheen alleen voor een betaald 360 account beschikbaar waren. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Exploration
  • Segment overlap
  • Funnel analysis
  • Path analysis
  • User explorer
  • Cohort analysis

Voordelen GA4

Naast dat GA4 meer mogelijkheden heeft, zijn er ook andere voordelen. Zo heb je bij GA4 veel minder snel last van sampling en werkt de interface een stuk sneller. En dan nog het grootste voordeel: je kan een koppeling met BigQuery opzetten. Dit was voorheen alleen beschikbaar voor 360 klanten. Je kan nu tot 10 GB per maand gratis opslaan en tot 1 TB gratis data querien. Let op, met een middelgrote tot grote website zit je vrij snel aan deze limiet en zul je dus bij moeten betalen. Het voordeel van een export naar BigQuery is dat je meerdere databronnen aan elkaar kan koppelen en dus uitgebreidere analyses kan doen. Het nadeel is dat je SQL kennis moet hebben om er mee te kunnen werken. Ook is sinds kort een datastudio connectie mogelijk en worden steeds nieuwe opties aan GA4 toegevoegd. 

Want dat was eigenlijk tot nu toe ook het grootste nadeel. Veel van de functionaliteiten die we al kenden van Universal Analytics waren nog niet beschikbaar in de bètaversie van GA4. Nu komen er steeds meer nieuwe functionaliteiten bij en dat maakt dat GA4 naar een volwaardige vervanging van Universal Analytics toe beweegt.

De toekomst van GA4 

Wil je op de hoogte blijven van de recente ontwikkelingen rondom GA4? De documentatie over App+Web van Google zelf is nu nog erg gelimiteerd. Gelukkig hebben Krista Seiden (voormalig werknemer van Google) en Simo Ahava (Tag Manager goeroe) goede documentatie geschreven.

We raden voor nu nog aan om de GA4 implementatie naast je huidige Google Analytics implementatie live te zetten. Dit omdat er nog een paar essentiële onderdelen missen in de GA4 implementatie. Maar het is wel een goed idee om alvast te beginnen met het opzetten van deze implementatie. Dit geeft je de kans om bekend te worden met de nieuwe interface en om alvast data te verzamelen. Want net zoals bij Google Analytics begin je pas met het verzamelen van data zodra je deze live zet. We verwachten dat Google binnenkort met een advies komt over het uitfaseren van Universal Analytics. Want dat GA4 een volwaardige vervanging gaat worden is duidelijk,  maar wanneer dit gaat gebeuren is nog even afwachten. 

Wij kunnen helpen met de implementatie van GA4. Kijk hier voor meer info. Of neem contact op als je geïnteresseerd bent in een GA4 training.  

Anouk Erens - data insight expert

Anouk Erens is als analist en conversie optimalisatie specialist werkzaam bij Online Dialogue. Haar specialisatie ligt bij het vertalen van data naar inzichten. Het heeft geen zin om telkens meer bezoekers naar je site te lokken als ze uiteindelijk niet in staat zijn het doel te bereiken waar ze voor gekomen zijn. Om precies dat te voorkomen werkt Online Dialogue met een gespecialiseerd team van ervaren experts op het gebied van User Experience, Psychologie, Analytics, Optimalisatie en Strategie om jouw website te optimaliseren.
Sluit Menu