Emerce Conversion rubriek oktober 2017

Conversion ➽ E-commerce leent zich bij uitstek voor data gedreven groei: eerst een idee valideren en pas bij succes de verbetering voor iedereen activeren. Sommige functionaliteiten hebben zichzelf echter al zo vaak bewezen, dat valideren echt niet meer nodig is.

Top 4 must haves voor meer rendement

De top 4 must haves voor rendementLive chat / contact

Uit een verzamelstudie door Kissmetrics blijkt dat negentig procent van de bezoekers van e-commercesites de aanwezigheid van een live chat nuttig vinden. Bijna tweederde (63 procent) van deze bezoekers zou eerder naar een site met live chat terugkeren en 38 procent van de kopers gaf aan een aankoop te hebben gedaan met gebruik van de live chat ondersteuning. Geholpen kunnen worden is de sleutel in het conversiesucces hier. Behalve de live chat is ook de aanwezigheid van een gratis telefoonnummer een succes. Wees beschikbaar voor je klanten, dat geeft vertrouwen.

De top 4 must haves voor rendementBetaalmethoden

Het toevoegen van een betaalmethode die veel in de markt wordt gebruikt, leidt per definitie tot meer rendement. Ken voor ieder land waar je levert dus de betalingsvoorkeuren. In eigen land is iDEAL een “no brainer”, gevolgd door creditcards (twaalf procent) en Paypal (vijf procent), aldus GfK. Mr. Cash geldt als de iDEAL van België en Giropay die van Duitsland. Eenmalige machtigingen (zes procent) en een bankoverschrijving (vijf procent) worden echter ook nog steeds zeer gewaardeerd. Afterpay is een nuttige uitbreiding (drie procent) en vergeet het accepteren van cadeaubonnen niet (drie procent).

De top 4 must haves voor rendementVerzendkosten

Consumenten verwachten tegenwoordig gratis verzending van bestellingen. Of in ieder geval gratis verzending vanaf een bepaalde orderwaarde. Het afhaakpercentage wanneer de consument aan het einde van het bestelproces wordt geconfronteerd met onverwachte verzendkosten is dan ook enorm hoog. Uit studies van Etailing blijkt echter dat, wanneer je het orderbedrag waarboven gratis verzending geldt goed inschat, de gemiddelde orderwaarde juist met dertig procent kan stijgen. Zorg er dan ook voor dat je goed toetst waar voor jouw bedrijf de ideale drempel ligt om je marge te verhogen.

De top 4 must haves voor rendementReviews

Uit onderzoek van Nielsen blijkt dat gemiddeld de helft van de consumenten productreviews raadpleegt voordat zij overgaan tot een aankoop. En dus wil je als e-commercespeler alle productreviews tonen, zowel positieve als negatieve. Ook die laatste helpen je klanten immers de juiste keuze te maken. Vergeet naast de productreviews ook niet de reviews over je eigen bedrijf. Zoals over je leversnelheid en je service. Zeker in een markt waar prijzen nagenoeg gelijk zijn, baseert de consument zijn keuze hierop. Vraag iedere klant na levering om een bedrijfsreview en na een aantal dagen om een productreview.


Ton Wesseling vult namens Online Dialogue iedere maand de terugkerende conversie-rubriek in Emerce magazine: het tijdschrift over “the next step in E-business”. Deze maand schrijft hij over: Top 4 must haves voor meer rendement.

Klik op de afbeelding om deze te vergoten, of download hier de pdf.

De top 4 must haves voor rendement