Blog

Effective Experiments; onze workflowtool keuze voor conversie optimalisatie


De komende weken gaat Online Dialogue de overstap maken van Trello naar Effective Experiments. Al een tijdje zijn we op zoek naar een nieuwe workflowtool die ons ondersteunt bij het uitvoeren van conversie optimalisatie trajecten voor onze klanten. De afgelopen 2 jaar werd deze functie vervuld door Trello en daarvoor maakten we gebruik van Basecamp.

Effective Experiments

Bij Online Dialogue hebben we tot op heden workflowtools ingezet om de gehele A/B-test cyclus te organiseren en te communiceren van discipline naar discipline. Iedere fase van ons FACT & ACT model wordt vastgelegd inclusief input en output. Trello met hun bekende kaartjes (kanban) interface was hier lange tijd de juiste tool voor. Toch zijn er een aantal functionaliteiten die we missen.

Geen focus op vooronderzoek en learnings

Voorafgaand aan een A/B test is het belangrijk om goed vooronderzoek te verrichten. De bevindingen die je hiermee opdoet vormen niet alleen de basis van je hypotheses voor de A/B-testen die je nu gaat uitvoeren, maar ook voor toekomstige testen. Er moet een vaste plek zijn waar alle resultaten van je vooronderzoek bij elkaar opgeslagen worden. Precies eenzelfde soort functionaliteit misten we voor de learnings die je opdoet tijdens het testen. Ook deze zijn zeer waardevol voor toekomstige testen en uiteindelijk het succes van je conversie optimalisatie programma.

Tot nu toe hebben we dit in Trello opgelost door hiervoor telkens een apart bord met learnings aan te maken, maar dit heeft grote beperkingen als we kijken naar vindbaarheid en visualisatie van learnings. Trello (en voorheen Basecamp) zijn natuurlijk met name projectmanagement tools en geen tools die op maat gemaakt zijn voor het vastleggen van conversie optimalisatie werkzaamheden.

Waarom Effective Experiments?

Er zijn de laatste jaren immers meer specifieke A/B-test workflowtools op de markt gekomen. Onze keuze voor Effective Experiments zit in de configureerbaarheid van de workflowtool en de kennis bibliotheek. We kunnen de tool geheel naar eigen wens inrichten, ons eigen werkmodel daardoor eenvoudig integreren en de labelling van kennis zo inrichten dat de vindbaarheid van inzichten over klantgedrag verbetert. Ook de maatwerk oplossingen die de organisatie biedt, met daarnaast de snelheid van het doorvoeren van onze requirements, gaf de doorslag.

Effective Experiments is van alle tools het meest gefocust op inzichten en learnings. Zij snappen als geen ander dat A/B-testen slechts een klein, onderdeel is binnen conversie optimalisatie. Het valideert je hypotheses. Het inzichtelijk krijgen van learnings is de echte lange termijn waarde. Na de migratie kunnen wij (en onze klanten) eenvoudig alle klantkennis raadplegen, waardoor we tijd besparen en meer rendement halen uit het optimalisatie programma.

De implementatie

Om alles zo snel mogelijk op gang te krijgen gaat Effective Experiments met ons meewerken om alle data van Trello over te zetten in de tool. Voor onze klanten die met projectmanagement tools als Jira werken kan er een koppeling met Effective Experiments worden gemaakt die veranderingen wederzijds update en dubbel werk voorkomen wordt. Hier zal Effective Experiments met name de omgeving zijn waar kennis van klantgedrag wordt opgeslagen.

Wil je meer te weten komen over Effective Experiments en hoe andere conversion optimizers omgaan met bepaalde uitdagingen in de CRO wereld? Kom dan donderdagavond 18 mei naar de Effective Experiments Meetup user group meetup bij ons op kantoor in Utrecht.

Share :