Organisaties waar psychologen werken, doen het beter

  • Bericht auteur:

Psychologen werken overal en hebben de meest uiteenlopende functies. Helaas bevatten maar weinig van deze functieomschrijvingen de titel Psycholoog. Zie je collega-psychologen dan nog maar eens te vinden. Om vakgenoten te ontmoeten en inspiratie op te doen, organiseerden Online Dialogue en het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP) een seminar voor ‘verborgen psychologen’.

Marco van Loon – Rabobank

De dag werd geopend door Marco van Loon, Economisch Psycholoog qua opleiding en nu User Experience Researcher bij de Rabobank. Rabobank doet veel onderzoek naar het gedrag van klanten, vertelt Marco. Zijn werkzaamheden zijn een mooie mix van economie en psychologie en bestaan uit lab- en veldwerk. De datakant is leuk, stelt hij, maar het gaat om de klantbeleving en het gevoel dat je achterlaat bij een klant. Als User Experience Researcher zorgt Marco dat dit gevoel op de juiste manier wordt overgebracht op de klant. Door alle fricties weg te nemen en rekening te houden met de mentale modellen van je klanten kun je de ervaring van je klanten zo veel mogelijk optimaliseren.

 

De verborgen psycholoog

 

Gerben Langendijk – Booking.com

Gerben Langendijk is de enige (erkende) Psycholoog van zijn 18.000 collega’s bij Booking.com. Booking.com is de wereldleider op het gebied van online boekingen voor (vakantie) accommodaties en staat bekend om haar data gedreven manier van werken en de velen experimenten (1000+) die ze dagelijks uitvoeren om het gedrag van hun bezoekers te doorgronden. Als consumentenpsycholoog zorgt Gerben dat al deze experimenten gefundeerd zijn op basis van psychologische literatuur en duidelijke hypotheses. Als een test een van de hypotheses bevestigt, dan blijven we daarop door testen, zegt Gerben. Je blijft experimenteren om te achterhalen wat werkt, bij wie en waarom. De waarom-vraag is voor de psycholoog.

 

De verborgen psycholoog

 

Eline van Baal – Online Dialogue

Na de pauze was de beurt aan onze collega Eline van Baal. Ook zij is ervan overtuigd dat de kennis die psychologen hebben veel waarde kan toevoegen in het bedrijfsleven. Het grootste struikelblok ligt volgens haar in het feit dat mensen niet goed weten hoe en waar ze deze kennis kunnen toepassen. Eline vertelt over haar rol is als Optimization Psychologist bij Online Dialogue: “Het mooie van online is dat je gedrag kunt meten.” Door de grote hoeveelheden data die beschikbaar is, kunnen we meer en grotere experimenten uitvoeren dan in de wetenschap vaak mogelijk is.

 

De verborgen psycholoog

 

Bij een van onze klanten, de hostel booking site Hostelworld, hebben we nu al zo veel geleerd van onze experimenten dat we een gedragsmodel hebben kunnen maken. En dat model wordt nu gebruikt voor allerlei verschillende doeleinden, zoals productinnovatie en marketing. Als laatste benadrukt Eline ook de ethische kant van haar werk. “Alles wat we doen heeft invloed op alles en iedereen. Door te meten wat het effect is van de veranderingen die je doorvoert op het gedrag van je websitebezoekers houd je de controle en voorkom je eventuele negatieve effecten.”

Mischa Coster – Grey Matters

Sinds kort noemt Mischa Coster zichzelf ‘Chief Psychology Officer’. Een functietitel die iedere organisatie zou moeten hebben, stelt hij. “Want organisaties waar psychologen werken, doen het nu eenmaal beter”. Helaas is het in de praktijk niet altijd even makkelijk mensen hiervan te overtuigen. Zijn tip: Geloof in de toegevoegde waarde van je vakgebied, zoek andere psychologen in je organisatie op en denk als wetenschapper maar handel als pragmatisch adviseur. Kort legt hij uit wat een Chief Psychology Officer allemaal voor je kan betekenen.

 

De verborgen psycholoog

 

Een Chief Psychology Officer heeft een wetenschappelijke opleiding (MSc of Phd), uitstekende adviesvaardigheden, ervaring in praktijkgerichte psychologie, goede coachingsvaardigheden en is hij of zij empathisch. Ook noemt hij een aantal taken en verantwoordelijkheden die de Chief Psychology Officer kan vervullen:

  • Draagvlak voor directie en afdelingshoofden
  • Centrale verantwoordelijkheid toegepaste psychologie
  • Evidence based en theory inspired mindset
  • Kwaliteitsbewaking
  • Interventies
  • Ontwikkeling en coaching van andere psychologen

“De kennis is bij veel bedrijven aanwezig maar we komen er niet voor uit dat we psycholoog zijn. Laat zien dat je psycholoog bent. Noem jezelf psycholoog. Ben je een HR medewerker, noem jezelf dan vanaf nu HR Psycholoog.”

Bart Schutz – Online Dialogue

De dag werd afgesloten met een enthousiaste presentatie van Bart Schutz. Als psycholoog word je opgeleid om nederig te zijn over je eigen kennis. De invloeden van onze context zorgt ervoor dat gedrag moeilijk te doorgronden is. Toch denken veel mensen te weten hoe menselijk gedrag in elkaar zit. Wat resulteert in onbewust onzinnig werk. Zo weten we vanuit de psychologie dat belonen beter werkt dat straffen. Maar alsnog zien we dat de overheid pas maatregelen treft als iemand ongewenst gedrag vertoont.

 

De verborgen psycholoog

 

Bart roept zijn vakgenoten op om meer lef te tonen en trotser te zijn op hun vak. “Laat jezelf zien binnen je bedrijf en zoek andere psychologen op: je kennis van gedrag en statistiek is je kracht! Maar let op, want de prikkel is bij bedrijven vaak niet ethisch. Dat er redelijk wat onzinnige dingen worden gedaan is niet perse een probleem. Wel wordt het een probleem als iets onbewust onethisch wordt gedaan. Als je gedrag probeert te veranderen is het enorm belangrijk dat je het effect meet. Wat zijn de gevolgen van je acties? Zijn er gevaarlijke consequenties? Wij als psychologen moeten het grotere plaatje laten zien”.

Verborgen psychologen in de spotlights

Directeur van het NIP Linde Gonggrijp en Bart Schutz zijn blij dat de zaal vol verborgen psychologen elkaar nu ontmoeten en daar willen ze daar zeker vervolg aan gaan geven in de toekomst. Samen met Online Dialogue biedt het NIP de verborgen psychologen graag een platform om te netwerken en ervaringen uit te wisselen.

Ben je enthousiast en wil je betrokken blijven? Stuur een mailtje naar eline.van.baal@onlinedialogue.nl.

 

Kyra Delsing

Kyra Delsing was Consumer Psychology Expert bij Online Dialogue waar ze de krachten van data en psychologie met elkaar combineerde om websites te optimaliseren. Als gedragswetenschapper deed Kyra onderzoek naar online besluitvormingsprocessen waarbij ze samenwerkte met een gespecialiseerd team van ervaren experts op het gebied van User Experience, Psychologie, Analytics, Optimalisatie en Strategie. Het doel van deze onderzoeken is het in kaart brengen van klantgedrag als belangrijke bron voor innovatie en strategie.