Blog

Creëer een winnend CRO team: hup CRO hup


Tijdens het afgelopen WK vrouwenvoetbal was er in het begin weinig enthousiasme en positiviteit over de Nederlandse voetbaldames. Het spel viel tegen en dit ging volgens ons, de experts voor de televisie, niet leiden tot succes. Maar de Leeuwinnen hebben dit tij gekeerd. Meer dan 5 miljoen mensen keken zowel naar de halve finale en finale. Blijkbaar zijn we toch overstag gegaan vanwege het alsmaar toenemende succes. 

Maar wat heeft dit nu met CRO (conversie ratio optimalisatie) te maken? Zonder team, geen succes en zonder resultaat, geen zichtbaarheid. Hoe creëer je een succesvol team en optimalisatie programma? 

Wat heb je nou liever? Een goed elftal of elf goede ééntallen 

Elk team heeft verschillende rollen nodig. Alleen maar aanvallers in een elftal werkt net zo min als een team met alleen maar analisten. Je kan een team hebben met de allerbeste analisten, UX-designers en/of psychologen, maar dat is geen garantie voor succes. Als je voor elke positie de beste speler kiest, heb je nog geen sterk elftal maar een team dat als los zand uiteen valt. Daarnaast is in je eentje vaart maken heel erg lastig. Het succes zit het met name in de transformatie van een groep specialisten naar een dedicated multidisciplinair team. 

Je moet blijven aanvallen en schieten om je scoringskans te verhogen

Als je begint met experimenteren kijken andere afdelingen best wel sceptisch naar je als team en de manier van werken. Bij het starten van een optimalisatie programma gaat het om meters maken, de eerste testen draaien én blijven testen. Niet stoppen als je bij de eerste testen geen winnaars vindt. Vaak merk je dat naarmate je meer testen hebt gedaan, er een steeds groter deel winnaars blijken. En het mooie is: je ziet dat als je succes hebt, je ook de sceptici meekrijgt.

Succes moet gevierd worden

Zorg ervoor dat je successen deelt. Je moet de mensen meenemen in je verhaal, ook als het minder gaat, want zo maak je ze er onderdeel van. Zo werk je, zelfs op korte termijn, toe naar een winnend team. Bij CRO is het daarom enorm belangrijk dat je succes met elkaar viert. Het delen van succes is ook voor de sceptici belangrijk. Zij zullen, naarmate er meer successen geboekt worden, steeds positiever en actiever worden. 

Het belang van een manager

Naast een goed en multidisciplinair team is ook support van bovenaf nodig om een goed optimalisatie programma van de grond te krijgen. Er is een manager nodig die het team stuurt en gelooft in experimenteren. Alleen een groep specialisten het werkveld insturen, zonder geloof en sturing door een manager, werkt niet. Je hebt een manager nodig die een duidelijke taakverdeling meegeeft en het team steunt. Iemand die ook niet bang is om in te grijpen als het nodig is. 

Je gaat het pas zien als je het doorhebt

Het is natuurlijk een beetje een open deur om te stellen dat hoe meer je wint, des te beter de resultaten. Maar het is wel zo: hoe meer je test, des te meer winnaars ga je vinden. Door veel ervaring op te doen ga je leren van de resultaten die je hebt behaald en dit zorgt ervoor dat je echt stappen gaat maken. Winst of verlies is hierbij niet van belang. Je leert namelijk ook van de verliezers. Vaker testen zal leiden tot een beter optimalisatie programma, meer successen en enthousiasme vanuit de hele organisatie.

Wie een aantal jaar geleden had gezegd dat ik het Nederlandse vrouwenelftal zou aanmoedigen op weg naar de finale van het WK, had ik voor gek verklaard. Maar je ziet, we willen allemaal successen vieren. Dus… hup CRO hup! 

Wil je graag meer leren over conversie optimalisatie? Volg dan onze opleiding conversie specialist!

Share :

Wellicht ook interessant