Verzamel testideeën met een brainstormsessie

Verzamel testideeën met een brainstormsessie

Wat kan je doen als je geen ideeën meer hebt om te testen? Een goede vraag. En eentje die mij vaak wordt gesteld door mensen uit de CRO-wereld.

Over het algemeen verzamel je testideeën door je onderzoeksinzichten te combineren met de inzichten die je uit je A/B-testen haalt. Probeer na elke A/B-test verschillende vervolgtesten te bedenken op basis van wat je hebt geleerd.

Het kan zijn dat je geen nieuwe ideeën kunt bedenken en ook geen ideeën meer op je backlog hebt staan. Mijn tip als je nieuwe inzichten en testideeën wilt verzamelen: organiseer een brainstormsessie. Dit geeft enorm veel nieuwe ideeën om te testen én geeft je experimenteercultuur een boost. Bovendien vergroot het de betrokkenheid vanuit de organisatie.

Hier is een stapsgewijze aanpak om zoveel mogelijk uit je brainstormsessie te halen.

Stap 1: selecteer een groep van 6 tot 15 collega’s

Selecteer een groep van 6 tot 15 collega’s. Bij voorkeur werken ze aan de KPI die je probeert te optimaliseren, kennen ze de doelgroep of zijn ze gewoon enthousiast over CRO.

Stap 2: selecteer de belangrijkste pagina’s

Selecteer op basis van het verkeer en conversies die door je funnel stromen, de vier of vijf belangrijkste pagina’s om op te experimenteren.

Verzamel ook algemene data van deze pagina’s en zorg dat iedereen de data kan begrijpen. Bijvoorbeeld het aantal mensen dat de website verlaat vanaf die pagina, de tijd die bezoekers op de pagina doorbrengen, een click-map, een scroll-map en of het om een bestemmingspagina gaat of niet.

Stap 3: richt een (online) vergaderruimte in

Regel een grote vergaderzaal, papier, pennen en heel veel post-its. Print en plak de afbeeldingen van de verschillende webpagina’s die je wilt optimaliseren op de wanden van de vergaderruimte. Voeg alle data toe die je hebt verzameld. Plak onder elke afbeelding van de webpagina’s een groot vel papier. Schrijf bovenaan dit papier drie tot zes algemene overkoepelende hypotheses.

Deze algemene hypotheses moeten gebaseerd zijn op onderzoek en eerdere A/B-testen. Ze moeten niet specifiek zijn voor één A/B-test. In plaats daarvan moet het iets vertellen over de behoeftes of motivaties van je websitebezoekers.

Voorbeelden kunnen zijn:

  • Door het voor de bezoeker gemakkelijker te maken om de juiste producten te vinden, gaan de conversies omhoog.
  • Door social proof te vergroten, worden meer bezoekers gemotiveerd om te kopen.
  • Door certainty te bieden, is de kans groter dat bezoekers iets kopen.
  • Door meer begeleiding en advies toe te voegen aan het product, is de kans groter dat bezoekers converteren.
brainstormsessie stappenplan

Als jij en jouw collega’s vanwege corona vanuit huis werken, kun je deze sessie nog steeds organiseren. Ik gebruik hiervoor graag de tool Miro. Het is een gratis tool om leuke en boeiende brainstormsessies op te zetten.

Stap 4: verdeel de groep en ga aan de slag

Verdeel je collega’s nu in groepen van twee of drie personen en laat ze brainstormen over ideeën op basis van de verschillende hypotheses. Geef ze voor elke pagina ongeveer vijf tot tien minuten. Als hun tijd om is, gaan ze naar de volgende pagina, totdat ze alle pagina’s hebben gehad.

Als je deze sessie online organiseert en je software het niet toelaat om breakout rooms te maken, dan kan je elke collega afzonderlijk over ideeën laten brainstormen.

brainstormsessies

Het resultaat van je brainstormsessie

Deze manier van brainstormen levert je veel nieuwe ideeën op om te testen. Een ander voordeel is dat je een groep collega’s enthousiast hebt gemaakt over je werk. Je creëert enthousiasme over experimenteren en hoe dit hen kan helpen hun doelen te bereiken. 

Natuurlijk willen je collega’s nu ook op de hoogte blijven van de resultaten van hun testideeën. Je kunt dit doen met e-mails, of je kunt samenkomen tijdens een lunch of een vrijdagborrel en ze updaten over alles wat je tijdens je experimenten hebt geleerd. 

Ik heb samen met klanten meerdere van deze brainstormsessie georganiseerd. Elke keer is het erg leuk, worden collega’s enthousiast over het experimenteerprogramma én ik heb sessies gezien met wel 170 nieuwe ideeën om te testen! 

Hulp nodig met het structureren van je een brainstormsessie of van je testideeën? Neem contact met ons op!

Ruben de Boer - conversion manager

Als Conversie Manager en consultant bij Online Dialogue vindt Ruben het een genoegen om elke dag met geweldige mensen voor geweldige websites te werken. Hij helpt klanten bij het verbeteren van hun optimalisatiestrategie en -cultuur, het opzetten en verbeteren van het CRO-proces en het leiden van multidisciplinaire teams.