Food for Thought: Biologisch… Duurzamer, lekkerder, gezonder of marketingtruc?

Food for Thought: Biologisch… Duurzamer, lekkerder, gezonder of marketingtruc?

Eind maart kondigde Brussel een nieuw actieplan aan, met als belangrijkste doel: In 2030 moet een kwart van alle landbouwgrond in de EU biologisch zijn. Maar wat is biologisch nou precies? Weten consumenten wel wat ze kopen? En zijn deze Europese doelen haalbaar? Met wetenschappers en culinaire experts zoeken we het tot op de bodem uit.

Op 20 april jl. nam onze collega, psycholoog en senior gedragsexpert Florien Cramwinckel deel aan een debat in De Balie in Amsterdam met als thema: Food for Thought: Biologisch… Duurzamer, lekkerder, gezonder of marketingtruc?

Tijdens deze online paneldiscussie in De Balie werd gesproken over biologisch eten. Hoewel de supermarkten er vol van liggen, en veel consumenten er moeiteloos een paar euro’s extra voor neerleggen, weten we weinig van wat een biologisch product nu precies is. Bovendien brengt de term biologisch allerlei aannames met zich mee. Is het daadwerkelijk beter om biologisch te kopen? Welke stappen moet je zetten om duurzamer te leven? Welke keuze is de goede keuze? Als je je verdiept in dit onderwerp word je wellicht moedeloos van de hoeveelheid informatie die op je af komt.

Florien geeft concrete tips om hiermee om te gaan. Ook reflecteert ze op de manier waarop er binnen marketing wordt ingesprongen op de behoefte van mensen om goede keuzes te maken.

De complete opname daarover vind je hier: