Beter Bed wint Conversie Award bij DDMA Dutch CRO Awards

Op donderdag 3 november 2022 werden de beste CRO cases bekroond tijdens de DDMA Dutch CRO Awards. Online Dialogue was met maar liefst drie inzendingen genomineerd in twee categorieën.

RTL/Videoland: AdLoad case

De RTL/Videoland AdLoad case was genomineerd in de categorie ‘Conversie’.

De aanleiding van deze case was het optimaliseren van het basisabonnement met advertenties bij Videoland. Het doel was om de optimale balans te vinden tussen ad load en klantervaring, de gemiddelde inkomsten per basis abonnee te verhogen, en het aantal opzeggingen zo laag mogelijk te houden. De case bevat inzichten uit een meta-analyse die over meerdere ad load experimenten zijn uitgevoerd. RTL is van plan om door te gaan met dit project en de ad load experimenten om de dienstverlening van het Videoland basisabonnement te verbeteren.

Wij willen het hele team van RTL/Videoland en in het bijzonder onze collega’s Floor Bueters en Reinier Koolmees van harte feliciteren met deze nominatie.

 

RTL/Videoland Ideeën Competitie

Daarnaast was de RTL/Videoland Ideeën Competitie genomineerd in de categorie ‘Experimentation Culture’.

Experimenteren en optimaliseren werkt het beste wanneer de hele organisatie hierbij betrokken wordt. Om collega’s buiten het CRO team van Videoland bij dit proces te betrekken, werd een ideeën competitie bedacht. Dit bleek een groot succes: uiteindelijk zijn 133 ideeën ingezonden en werden er meerdere prijzen uitgereikt in verschillende categorieën. Wij willen het hele team van RTL/Videoland en in het bijzonder onze collega’s Ruben de Boer en Marcel Stommel van harte feliciteren met deze nominatie.

 

Beter Bed

Naast een nominatie in de categorie ‘Conversie’, heeft Beter Bed deze prijs ook in de wacht gesleept.

De winnende case van Beter Bed wordt gepresenteerd

Kwalitatieve gebruiksonderzoeken toonden aan dat er vanuit de consument behoefte was aan keuzevrijheid wat betreft de leverdatum. Aan de andere kant toonde web data aan dat er sprake was van een hoge exit rate in de laatste stap van de checkout. Daarbij was er een hoge time on page, lage CTR en CR. De checkout kostte de consument veel cognitieve inspanning wat leidde tot twijfel. Ons doel was om het kiezen van bezorgdata te vereenvoudigen en daarnaast het gevoel van keuzevrijheid te behouden.

Na het kwalitatieve onderzoek zijn de inzichten die hieruit zijn voortgekomen omgezet in diverse A/B tests. Deze 6 tests zijn vervolg tests: we hebben doorgepakt op eerdere learnings om het resultaat te versterken. Na veel testen en experimenteren bevestigt onze data dat de consument behoefte heeft aan keuzevrijheid in de bezorgdatum bij een levertermijn tot 7 dagen. Bij een langere levertermijn communiceren we de eerst mogelijke leverdatum die alleen via mail kan worden veranderd.

Wij willen het hele team van Beter Bed en in het bijzonder onze collega’s Bas Boland, Yuran van den Bosch, Lotte Cornelissen, Anouk Erens, Shirley van Haalem, Isabella Klaassens, Naomi Smulders en Marcel Stommel feliciteren met deze mooie prijs!