Google Data Studio: The Pros & Cons

Afgelopen oktober schreef ik een blog voor webanalisten.nl over de lancering van Google Data Studio op 28 september 2016. Een van de nadelen van Google Data Studio tot nu toe was het beperkte aantal rapporten dat je in de gratis versie van Google Data Studio mag aanmaken. Op 2 februari geleden bracht google echter het nieuws de wereld in dat het vanaf nu mogelijk is om ook in de gratis versie een onbeperkt aantal rapporten aan te maken. Een verandering die zeker niet vervelend is.

Waarom Google Data Studio?

Mede hierdoor is Google Data Studio een stuk interessanter geworden voor bedrijven. Google wil net als met de gratis versie van Google Analytics en Google Optimize de markt voor datavisualisatie- en dashboarding openbreken. Tot op heden had Google nog geen tool die puur gefocust was op dashboards en het rapporteren van data. De dashboard mogelijkheden binnen Google Analytics zijn erg beperkt in vergelijking met bijvoorbeeld Adobe Analytics. Daarnaast ben je ook nog eens beperkt tot één databron (alleen data uit Google Analytics). De afgelopen weken ben ik eens in Google Data Studio gedoken om te kijken wat je er allemaal mee kan en wat de voor- en nadelen zijn.

Google Data Studio

 

1. Het is gratis!

Het eerste overduidelijke voordeel is natuurlijk de afwezigheid van kosten. Het is echter nog de vraag voor hoe lang het gratis blijft en wat de uiteindelijke features gaan zijn in de gratis versie tegenover de betaalde versie. Op dit moment zijn de verschillen tussen de gratis en betaalde versie erg klein.

2. Makkelijke integratie en herkenbare UI

Een tweede voordeel is de gebruiksvriendelijkheid en het feit dat je geen technische kennis hoeft te hebben om een simpel dashboard te maken. Ondanks dat Google Data Studio een nieuwe tool is, kun je gewoon met een Google account inloggen en vind je de bestanden terug in je Google Drive. Hierdoor is het voor organisaties makkelijk om Google Data Studio te integreren. Je hebt geen nieuwe tools nodig die veel uitleg en integratie/toestemming behoeven.

3. Voorbeeld dashboards om snel te beginnen

Er zijn een aantal standaard dashboards beschikbaar die je kan toepassen op je data. Dit werkt hetzelfde als bij Google Analytics waar ook standaard dashboards beschikbaar zijn. Dit scheelt een hoop werk voor de gebruiker.

Google Data Studio

Limitaties en verbeterpunten

Google Data Studio is nog maar een beta versie en er staan al een aantal dingen op de roadmap van Google om aangepast te worden. Er zijn dus zeker nog een aantal verbeteringen die doorgevoerd moeten worden. Dit zijn de punten waar ik tegenaan liep tijdens het gebruik.

1. Exporteren naar PDF

Data Studio is in eerste instantie bedoeld als een dynamisch dashboard. Echter, er is veel vraag naar het kunnen exporteren van de dashboards naar bijvoorbeeld PDF. Tot op heden kun je maar 1 pagina tegelijk exporteren naar PDF in plaats van alle pagina’s in één keer naar 1 PDF bestand. Dit is zeker een limitatie en ik hoop een issue dat snel opgelost wordt.

2. Beperkt aantal databronnen waarmee gekoppeld kan worden

Over het algemeen is het koppelen van databronnen in Google Data Studio eenvoudig. Als je een nieuw rapport aanmaakt krijg je de mogelijkheid om te koppelen met verschillende bronnen: Adwords, attribution 360, BigQuery, Cloud SQL, DCM, Google Sheets, MySQL, PostgreSQL, Youtube Analytics en op 7 februari maakte Google bekend dat er ook een standaard integratie is met Search Console. Het valt gelijk op dat dit allemaal bronnen van Google zijn. Er is bijvoorbeeld nog geen mogelijkheid om te koppelen met Excel of CSV.

Mocht je wel andere data willen ontsluiten dan kun je hier creatief mee omgaan door deze data bijvoorbeeld eerst in Google Sheets te laden. Vanuit Google Sheets haal je dan de data naar Google Data Studio. Op deze manier kun je alsnog de data van verschillende bronnen gebruiken in je dashboards.

3. Tijdsintensief

Het derde minpuntje is de duur van het inladen en bewerken van de data. De automatische caching van de databronnen zorgt dat dit proces langzamer gaat dan gewenst doordat de data tijdens het bewerken constant wordt geüpdatet. Om sneller te kunnen werken kun je deze functie uitschakelen in je databron koppeling instellingen.

4. Makkelijk maar beperkt

Het opzetten van grafieken en tabellen en de koppeling met de data is erg makkelijk. Een heel fijne eigenschap, maar helaas zorgt het er ook voor dat het opmaken van deze grafieken, tabellen en dashboards juist weer erg beperkt is. Een aantal beperkingen waar ik tegen aanliep:

  • Het uitlijnen van grafieken naast elkaar is erg lastig.Je moet ze zelf tot op de pixel nauwkeurig plaatsen.
  • Je kunt geen losse afbeeldingen in Google Data Studio plakken, maar je moet deze uploaden.
  • Een vorm, bijvoorbeeld een pijl kun je niet bijsnijden, alleen vergroten of verkleinen in dezelfde verhoudingen.
  • Je kunt alleen een rechthoek of cirkel invoegen als vorm. Meer opties zijn er nu niet.

5. Geen segmentatie van Google Analytics Data

Als laatste is het binnen Google Data Studio nu niet mogelijk om je segmenten uit Google Analytics te selecteren en toe te passen op je reports of dashboards. Dit is echter een veelgehoorde klacht en Google heeft al aangegeven dat het op de roadmap staat. Hopelijk wordt dit dus snel geïmplementeerd. Wil je nu al Google Analytics segmenten gebruiken in Google Data Studio? Dit kan door je Google Analytics data te koppelen aan Google Sheets. Binnen Google Sheets reporting kun je wel segmenten toepassen, de data die hier vervolgens uitkomt kun je weer koppelen aan Google Data Studio. Er is dan geen directe koppeling tussen Google Analytics en Google Data Studio maar het resultaat is op deze manier hetzelfde.

Al met al is mijn eerste indruk is erg positief. Zoals we van Google gewend zijn werkt de tool erg intuïtief en binnen korte tijd is je eerste dashboard klaar voor gebruik. Uiteindelijk mag ik niet te kritisch zijn. Ondanks een aantal limitaties werkt de tool erg fijn.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met Google Data Studio. Wat vinden jullie voor- en nadelen van de tool?

 

Dit artikel is op 9 februari jl. gepubliceerd op Webanalisten.nl

Tom van den Berg - conversion manager

Tom werkte tot eind 2021 bij Online Dialogue als conversie manager. Dagelijks was hij bezig met het optimaliseren van websites voor verschillende klanten. Als webanalist slaat hij graag een brug tussen data en marketing. Hij staat altijd voor een gesprek over A/B testen en alles rondom conversie optimalisatie. In zijn vrije tijd sport hij graag (voetbal en hardlopen) en reist hij met zijn rugzak de wereld over.