Waarom we dit jaar geen Which Test Won awards zullen winnen | Online Dialogue

Waarom we dit jaar geen Which Test Won awards zullen winnen

Ton Wesseling | 11 February 2013 | 6 Comments

Eens per jaar worden door A/B-test case platform Which Test Won gouden en zilveren awards uitgereikt voor de beste A/B-testen van het afgelopen jaar. De awardverkiezing is aanstaande en de case instuur deadline is verstreken.

In 2011 waren wij de grootste winnaar (er zijn +- 35 awards) met (3 gewonnen awards met van der Valk en Fonq). In 2012 waren we de grootste winnaar in overtreffende trap: (9 gewonnen awards met Univé, Kras, MoneYou en Freo). Internationale awards waar we heel trots op zijn. Dit jaar (eind februari is de uitreiking) zullen we echter geen awards winnen.

Kennisdeling als basis voor Online Dialogue

Onze organisatie steunt op een aantal pijlers, waarvan 1 heel belangrijk is: kennis. Al mijn collega’s mogen maximaal 32 commerciële uren per week maken, zodat er 8 uur per week over zijn voor “kennistijd”. Deze kennistijd gebruiken zij om meer te leren over hun specifieke niche vakgebied. In de loop der jaren hebben we geleerd dat er daarbij maar 1 manier is om echt een stap verder te komen in je ontwikkeling: door het delen van je opgedane kennis. Je deelt de combinatie van kennis en praktijk die je beheerst, waardoor je feedback krijgt van andere professionals en met deze frisse blikken weer een volgende stap kunt maken.

onlinedialogue_office

Hierbij zorgt het delen van deze kennis (met daarbij veel publicaties) voor een groei van volwassenheid van ons vakgebied in de markt. Je wilt niet steeds zelf het wiel hoeven uitvinden. Iedereen zoekt bij vragen op internet naar antwoorden. Laten we met zijn allen zorgen dat daar antwoorden staan waar je iets mee kunt. Het aanbieden van antwoorden achter een “betaalmuur” draagt daar niet aan bij. Kennis wil je vrij toegankelijk houden. Hierdoor kunnen wij als organisatie ook weer ons werk op een hoger niveau uitvoeren (en daar van leren), omdat het basisniveau door de vrije kennis steeds hoger wordt.

Waarom winnen wij dit jaar dan niets?

We zullen dit jaar geen awards winnen, omdat we simpelweg geen cases hebben ingezonden.

De organisatie achter WhichTestWon is een uitgever die leeft van online bereik, trainingen en evenementen. Vorig jaar hebben ze echter besloten om de gratis ingestuurde cases naar WhichTestWon achter een betaalmuur te zetten. Het is geen hoog bedrag (75 dollar per jaar), maar ze onttrekken hiermee wel kennis aan de markt. Ja, iedereen kan zelf zijn cases gratis toegankelijk publiceren (je mag het niet zomaar overnemen van WhichTestWon), maar dat gebeurt veels te weinig.

Het feit dat de cases achter de betaalmuur komen te staan en dat je daarmee de kennis niet openbaar deelt / toegankelijk houdt gaat dus te veel in tegen onze belangrijke kernwaarden. De basis waarop Online Dialogue is gebouwd. Zonder deze basis zijn we niet meer wie we zijn: een kennisgedreven kwaliteit bureau. Wij zullen onze eigen cases de komende maanden dan ook gewoon in onze email nieuwsbrief, op onze website en externe platformen zoals emerce en marketingfacts gaan publiceren. En misschien denken we wel na over de oprichting van een eigen openbare A/B-test kennisbibliotheek en verleiden we andere bedrijven om daar ook hun cases in te plaatsen… Zodat ook hun kennis gratis en open toegankelijk blijft!

Deel dit artikel via Facebook en Twitter:

Comments

  1. Goede keus dan denk ik. Terecht. Geld verdienen met content van derden is iets waar ik altijd moeite mee heb. Ik kwam er recent ook achter dat een site waarop ik wilde gaan publiceren ook een ‘betaalmuur’ had. Je kon de artikelen enkel na registratie lezen en bij die registratie hoorde een verplichte nieuwsbrief. Zelfs als je aangaf dat je geen enkele nieuwsbrief wilde ontvangen, ontving je er toch een. Geen betaling in geld, wel in andere middelen. Die registratie kon ik nog mee leven, maar een verplichte nieuwsbrief (waar je je ook niet voor kon uitschrijven zonder je helemaal uit te schrijven) vond ik ook te ver gaan.

    Dus… jammer, want het waren mooie cases, maar terecht.

    Misschien eens denken over een onafhankelijk platform om dit wel (al dan niet ook wereldwijd) te doen? Met vrije cases?

  2. Guido Jansen says:

    @Bas dat dacht ik ook meteen inderdaad: “dan zetten we toch zelf zo iets op”. Technisch is het geen moeilijke site dus dat is snel in elkaar te zetten. En we kunnen het ook vanuit OD starten als soort naslagwerk van A/B/MvT tests van de OD community (scratching our own itch) en als er dan meer aanhaken is dat leuk meegenomen…

    Mss een samenwerking met VWO waarbij daar in de interface een soort “Publish” knop komt zodat dan direct alle varianten en de stats bij ons in het systeem komen… Of draaf ik dan door… ;)

  3. Same minds think alike. Meer zeg ik niet :).

  4. @Guido @Bas we hebben een iets andere insteek (test management), maar dan ontstaan er ook vanzelf cases. Zit in de pijplijn: Guido: jij hoort er binnenkort meer van :-)

  5. Barry Adams says:

    Ten eerste ben ik een groot voorstander van jullie 32/8 regel (oftewel de 20% rule), wij hebben een vergelijkbare opzet alhier, en we gebruiken de 20% voor interne trainingen en kennisdeling.

    Ten tweede vind ik jullie beslissing om niet aan WhichTestWon deel te nemen ook uitermate goed. Als iedereen hun eigen kennis met argwaan beschermt, zal de industrie als geheel nooit volwassen kunnen worden. We leren allemaal van elkaar, en vooral bij awards-uitreikingen is het aan te raden om elkaars successen te delen zodat we er allemaal van kunnen leren.

    Vooral zo doorgaan. :)

  6. Atopos says:

    Ben het er eigenlijk niet mee eens. Je kunt dingen het beste van binnenuit veranderen. Dus van achter de betaalmuur van Which Test Won de stem van de vrije kennis vertegenwoordigen.

    En momenteel zijn zij de enigen die op deze manier (quiz) kennis van a/b testen delen en anderen hiermee stimuleren om te gaan testen. En dat ze dat niet allemaal gratis doen, begrijp ik ook wel. Trouwens, de wekelijkse a/b testen zijn gewoon gratis. En ook de testen van de prijswinnaars kon ik gratis bekijken.

    Maar aan de andere kant. De A/B testen van Which Test Won zijn regelmatig van slechte kwaliteit (vaak teveel variabelen tegelijk testen). Dus echt veel gaan we ook weer niet missen. Maar dat moet dus beter kunnen! :-)

Laat een reactie achter



Niet alle functionaliteiten zijn actief